Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Samochody elektryczne 2020 a 2019 – przy których modelach różnice między rocznikami mogą być istotne?

Trwa wyprzedaż aut elektrycznych z rocznika 2019. Z tego względu dość regularnie wracacie do nas z pytaniami, czy lepiej wybrać elektryka X (2019), czy może kupić już X (2020). Postanowiliśmy spisać różnice między rocznikami modelowymi różnych marek, by pomóc Wam w wyborze. Lista opiera się na katalogach producentów, częściowo na naszej pamięci, może więc nie być wyczerpująca.

Data produkcji a rocznik modelowy

Warto pamiętać, że roczniki modelowe (a+1) najczęściej oferowane są od III/IV kwartału roku poprzedzającego. To znaczy: rocznik modelowy (2020) często można kupić już od października roku 2019. Jako że 2019 [data produkcji] i (2019) [rocznik modelowy] to niezupełnie to samo, należy zwracać uwagę na obydwie daty.

Jeśli poniżej nie ma interesującego Was modelu (np. Nissan Leaf, Skoda CitigoE iV, Mercedes EQC, Kia e-Soul), oznacza to, że różnic między rocznikami modelowymi/produkcji nie było albo o nich nie wiemy. Rekomendujemy wtedy rzut oka na komentarze naszych niezawodnych Czytelników 😉

Rocznik modelowy a dopłaty

Przy zakupie samochodów z wcześniejszych roczników należy wybierać egzemplarze, które nie były rejestrowane. Tylko auta fabrycznie nowe i nierejestrowane pozwalają na uzyskanie dopłaty w ramach programu „Zielony Samochód”:

> Nabór wniosków o dopłaty do aut elektrycznych = Zielony Samochód. Start 26 czerwca, do 18,75 tys. zł dofinansowania

Poniżej opisujemy samochody fabrycznie nowe, a więc z przebiegami do 20-30 kilometrów. Gdy decydujemy się na egzemplarz podemonstracyjny, musimy pamiętać, że jego bateria ma już za sobą pewną ilość cykli ładowania. Możliwe też, że auto tygodniami stało nieużywane z akumulatorami naładowanymi do 100 procent, co niezbyt służy ogniwom i może przyspieszyć ich degradację.

Auta elektryczne 2020 a 2019 – co wybierać

Audi e-tron (2020) a (2019)

Rocznik modelowy (2020) Audi e-tron 55 Quattro dysponuje zasięgiem większym o 25 jednostek WLTP dzięki użytecznej pojemności baterii powiększonej z 83,6 do 86,5 kWh. Pojemność całkowita się nie zmieniła, więc musiało dojść do korekty lub optymalizacji oprogramowania.

Nie jest jasne, czy w wersji (2019) możliwe jest wgranie software’u pozwalającego na powiększenie pojemności użytecznej.

Jeśli wybieramy między e-tron (2019) i (2020), mimo wszystko rekomendujemy kierować się wysokością rabatu.

BMW i3

Od rocznika modelowego (2019) powinien być oferowany wyłącznie wariant 120 Ah, czyli z baterią o pojemności 39 (42,2) kWh. W roczniku modelowym (2020) nie doszło do żadnych istotnych zmian, więc rekomendujemy kierowanie się wysokością rabatu.

Hyundai Ioniq Electric (2020) a (2019)

Hyundai Ioniq Electric od rocznika modelowego (2020) dysponuje baterią powiększoną do 38 z wcześniejszych 28 kWh. Posiada też odświeżone światła. Jednak większa pojemność baterii przekłada się na niższą maksymalną moc ładowania, co utrudnia eksploatację samochodu w trasie.

Jeśli wybieramy między Ioniqiem Electric (2019) i (2020), to przy częstym podróżowaniu w trasach wariant (2019) może być, paradoksalnie, lepszym wyborem.

Po lewej Hyundai Ioniq Electric (2020), po prawej wersja z (2019) i starsze z mniejszymi bateriami. W Europie atrapa chłodnicy może być szara

Hyundai Kona Electric (2020) a (2019)

W roczniku modelowym (2020) pojawiła się opcjonalna ładowarka pokładowa 3-f o mocy 11 kW. Oprócz tego wszystkie wersje (2020) wyjeżdżające z Czech mają katalogowo 484 jednostki zasięgu WLTP, podczas gdy warianty produkowane w Korei Południowej od początku oferują 449 jednostek niezależnie od rocznika modelowego (dotyczy tylko wariantu 64 kWh).

Prawdopodobnie jest to kwestia urealnienia wyniku, a nie szczególnych różnic między miejscem produkcji samochodu, nie licząc może innych opon.

Jeśli wybieramy między rocznikami (2019) i (2020), niech zdecyduje wysokość rabatu.

> Kupiliśmy Hyundaia Kona Electric 64 kWh. Jeżdżę 11. dzień i jeszcze… go nie ładowałam [Żona Czytelnika]

Kia e-Niro (2020) a (2019)

Kia e-Niro od rocznika modelowego (2020) obsługuje aplikację Uvo Connect. We wcześniejszych wersjach nie było to możliwe ze względu na brak modułów łączności.

Nowszy rocznik modelowy ma też zmodyfikowane (ładniejsze) światła z tyłu i może posiadać z przodu reflektory full LED z przodu. W poprzednich rocznikach światła mijania i drogowe wykorzystywały żarówki, ale zdarzały się pojedyncze egzemplarze z reflektorami full LED. Pochodziły one najczęściej z parków prasowych oraz limitowanych serii.

Kia e-Niro z rocznika modelowego (2020)

Jako ciekawostkę możemy dodać, że udostępniane polskim mediom do testów Kie e-Niro dysponowały pompami ciepła, chociaż nie są one oferowane w Polsce nawet w opcji (ale mogą zostać zamówione na specjalne życzenie).

Jeśli wybieramy między e-Niro (2019) i (2020), to lepiej wziąć (2020).

> Pierwsza dłuższa podróż e-Niro 64 kWh. ~Łódź -> ~Poznań -> ~Łódź, głównie A2, 385 km i jeszcze zostało 95 km zasięgu [Czytelnik]

Renault Zoe (2020) a (2019)

Renault Zoe (2019) może być dostępny w dwóch wariantach: ZE 40 i ZE 50. ZE 40 to starsza wersja z baterią o pojemności 41 kWh, możliwy jest też słabszy silnik (np. R110). ZE 50 dysponuje akumulatorami 52 kWh, to wariant poliftingowy.

Renault Zoe ZE 40 w wersji sprzed liftingu

Renault Zoe ZE 50. Od rocznika modelowego (2020) dostępny także z software’owo ograniczoną baterią jako ZE 40. Od starszej wersji różni się reflektorami, atrapą chłodnicy, położeniem świateł do jazdy dziennej, światłami z tyłu i znacznie przyjemniejszym wnętrzem. Wersja poliftingowa po raz pierwszy w historii pozwala na zamówienie portu ładowania CCS, co przekłada się na wielkość klapki z logo Renault z przodu auta

W roczniku modelowym (2020) również dostępne są dwie wersje: ZE 40 i ZE 50. Obydwie jednak bazują na wariancie po faceliftingu, a edycja ZE 40 ma pojemność baterii ograniczoną software’owo. W Polsce wariant ZE 40 (2020) nie jest oferowany:

> Nowy Renault Zoe ZE 40 to wariant ZE 50 z baterią ograniczoną software’owo. A to dopiero!

Oprócz tego należy pamiętać, że gniazdo szybkiego ładowania CCS jest dostarczane dopiero od końca pierwszego kwartału 2020 roku. To znaczy, że wczesne egzemplarze z końca rocznika 2019 – ale z rocznika modelowego (2020) – mogą nim nie dysponować.

Jeśli wybieramy między Zoe ZE 50 (2019) a (2020), to lepiej będzie wziąć model tańszy z gniazdem CCS. Jeśli wybieramy między Zoe ZE 50 i ZE 40, to zdecydujmy się na wariant z większą baterią i nowszy.

Tesla Model 3

Tesla sukcesywnie poprawia swoje samochody, dlatego w tym przypadku zawsze rozsądniej będzie wybrać egzemplarz jak najnowszy. Mogą pojawić się drobne niekorzystne zmiany (np. brak haczyków w przednim bagażniku), ale generalnie im młodsze auto, tym lepsze.

Tesla Model S / X

W roczniku (2019) możemy trafić na wersje pre-Raven (starsze, produkowane przed marcem 2019) i Raven (nowsze). Same wersje Raven miały już co najmniej jedną iterację, dlatego lepiej wybrać jak najnowsze auto.

> Taniej Tesli Model Y Standard Range nie będzie. Musk: Miałaby niedopuszczalnie niski zasięg, mniej niż 400 km

Dodajmy, że Tesla przez długi czas odżegnywała się od szybszego wprowadzania roczników modelowych, ponieważ optymalizacje w samochodach stosowała sukcesywnie. Zmieniło się to pod koniec 2019 roku, gdy do sprzedaży trafił rocznik modelowy (2020).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version