Trwa wyprzedaż aut elektrycznych z rocznika 2019. Z tego względu dość regularnie wracacie do nas z pytaniami, czy lepiej wybrać elektryka X (2019), czy może kupić już X (2020). Postanowiliśmy spisać różnice między rocznikami modelowymi różnych marek, by pomóc Wam w wyborze. Lista opiera się na katalogach producentów, częściowo na naszej pamięci, może więc nie być wyczerpująca.
Data produkcji a rocznik modelowy
Spis treści
Warto pamiętać, że roczniki modelowe (a+1) najczęściej oferowane są od III/IV kwartału roku poprzedzającego. To znaczy: rocznik modelowy (2020) często można kupić już od października roku 2019. Jako że 2019 [data produkcji] i (2019) [rocznik modelowy] to niezupełnie to samo, należy zwracać uwagę na obydwie daty.
Jeśli poniżej nie ma interesującego Was modelu (np. Nissan Leaf, Skoda CitigoE iV, Mercedes EQC, Kia e-Soul), oznacza to, że różnic między rocznikami modelowymi/produkcji nie było albo o nich nie wiemy. Rekomendujemy wtedy rzut oka na komentarze naszych niezawodnych Czytelników 😉
Rocznik modelowy a dopłaty
Przy zakupie samochodów z wcześniejszych roczników należy wybierać egzemplarze, które nie były rejestrowane. Tylko auta fabrycznie nowe i nierejestrowane pozwalają na uzyskanie dopłaty w ramach programu „Zielony Samochód”:
Poniżej opisujemy samochody fabrycznie nowe, a więc z przebiegami do 20-30 kilometrów. Gdy decydujemy się na egzemplarz podemonstracyjny, musimy pamiętać, że jego bateria ma już za sobą pewną ilość cykli ładowania. Możliwe też, że auto tygodniami stało nieużywane z akumulatorami naładowanymi do 100 procent, co niezbyt służy ogniwom i może przyspieszyć ich degradację.
Auta elektryczne 2020 a 2019 – co wybierać
Audi e-tron (2020) a (2019)
Rocznik modelowy (2020) Audi e-tron 55 Quattro dysponuje zasięgiem większym o 25 jednostek WLTP dzięki użytecznej pojemności baterii powiększonej z 83,6 do 86,5 kWh. Pojemność całkowita się nie zmieniła, więc musiało dojść do korekty lub optymalizacji oprogramowania.
Nie jest jasne, czy w wersji (2019) możliwe jest wgranie software’u pozwalającego na powiększenie pojemności użytecznej.
Jeśli wybieramy między e-tron (2019) i (2020), mimo wszystko rekomendujemy kierować się wysokością rabatu.
BMW i3
Od rocznika modelowego (2019) powinien być oferowany wyłącznie wariant 120 Ah, czyli z baterią o pojemności 39 (42,2) kWh. W roczniku modelowym (2020) nie doszło do żadnych istotnych zmian, więc rekomendujemy kierowanie się wysokością rabatu.
Hyundai Ioniq Electric (2020) a (2019)
Hyundai Ioniq Electric od rocznika modelowego (2020) dysponuje baterią powiększoną do 38 z wcześniejszych 28 kWh. Posiada też odświeżone światła. Jednak większa pojemność baterii przekłada się na niższą maksymalną moc ładowania, co utrudnia eksploatację samochodu w trasie.
Jeśli wybieramy między Ioniqiem Electric (2019) i (2020), to przy częstym podróżowaniu w trasach wariant (2019) może być, paradoksalnie, lepszym wyborem.
Hyundai Kona Electric (2020) a (2019)
W roczniku modelowym (2020) pojawiła się opcjonalna ładowarka pokładowa 3-f o mocy 11 kW. Oprócz tego wszystkie wersje (2020) wyjeżdżające z Czech mają katalogowo 484 jednostki zasięgu WLTP, podczas gdy warianty produkowane w Korei Południowej od początku oferują 449 jednostek niezależnie od rocznika modelowego (dotyczy tylko wariantu 64 kWh).
Prawdopodobnie jest to kwestia urealnienia wyniku, a nie szczególnych różnic między miejscem produkcji samochodu, nie licząc może innych opon.
Jeśli wybieramy między rocznikami (2019) i (2020), niech zdecyduje wysokość rabatu.
Kia e-Niro (2020) a (2019)
Kia e-Niro od rocznika modelowego (2020) obsługuje aplikację Uvo Connect. We wcześniejszych wersjach nie było to możliwe ze względu na brak modułów łączności.
Nowszy rocznik modelowy ma też zmodyfikowane (ładniejsze) światła z tyłu i może posiadać z przodu reflektory full LED z przodu. W poprzednich rocznikach światła mijania i drogowe wykorzystywały żarówki, ale zdarzały się pojedyncze egzemplarze z reflektorami full LED. Pochodziły one najczęściej z parków prasowych oraz limitowanych serii.
Jako ciekawostkę możemy dodać, że udostępniane polskim mediom do testów Kie e-Niro dysponowały pompami ciepła, chociaż nie są one oferowane w Polsce nawet w opcji (ale mogą zostać zamówione na specjalne życzenie).
Jeśli wybieramy między e-Niro (2019) i (2020), to lepiej wziąć (2020).
Renault Zoe (2020) a (2019)
Renault Zoe (2019) może być dostępny w dwóch wariantach: ZE 40 i ZE 50. ZE 40 to starsza wersja z baterią o pojemności 41 kWh, możliwy jest też słabszy silnik (np. R110). ZE 50 dysponuje akumulatorami 52 kWh, to wariant poliftingowy.
W roczniku modelowym (2020) również dostępne są dwie wersje: ZE 40 i ZE 50. Obydwie jednak bazują na wariancie po faceliftingu, a edycja ZE 40 ma pojemność baterii ograniczoną software’owo. W Polsce wariant ZE 40 (2020) nie jest oferowany:
> Nowy Renault Zoe ZE 40 to wariant ZE 50 z baterią ograniczoną software’owo. A to dopiero!
Oprócz tego należy pamiętać, że gniazdo szybkiego ładowania CCS jest dostarczane dopiero od końca pierwszego kwartału 2020 roku. To znaczy, że wczesne egzemplarze z końca rocznika 2019 – ale z rocznika modelowego (2020) – mogą nim nie dysponować.
Jeśli wybieramy między Zoe ZE 50 (2019) a (2020), to lepiej będzie wziąć model tańszy z gniazdem CCS. Jeśli wybieramy między Zoe ZE 50 i ZE 40, to zdecydujmy się na wariant z większą baterią i nowszy.
Tesla Model 3
Tesla sukcesywnie poprawia swoje samochody, dlatego w tym przypadku zawsze rozsądniej będzie wybrać egzemplarz jak najnowszy. Mogą pojawić się drobne niekorzystne zmiany (np. brak haczyków w przednim bagażniku), ale generalnie im młodsze auto, tym lepsze.
Tesla Model S / X
W roczniku (2019) możemy trafić na wersje pre-Raven (starsze, produkowane przed marcem 2019) i Raven (nowsze). Same wersje Raven miały już co najmniej jedną iterację, dlatego lepiej wybrać jak najnowsze auto.
Dodajmy, że Tesla przez długi czas odżegnywała się od szybszego wprowadzania roczników modelowych, ponieważ optymalizacje w samochodach stosowała sukcesywnie. Zmieniło się to pod koniec 2019 roku, gdy do sprzedaży trafił rocznik modelowy (2020).
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: