Pewien Kanadyjczyk postanowił sprawdzić, co się stanie z jego Teslą Model 3 Long Range z pompą ciepła, gdy zostawi ją na całą noc pod domem. Mrozy były duże nawet jak na kanadyjskie warunki: u niego, w Edmonton, temperatura wynosiła do -32 stopni Celsjusza, w nocy spodziewane były wartości zbliżone i niższe niż -40 stopni Celsjusza. Samochód stał na ulicy przez 12 godzin. Podczas pierwszej nocy miał aktywny Tryb Wartownika (Sentry Mode), dobę później Sentry Mode było wyłączone.
Tesla Model 3 na trzaskającym mrozie
Kanadyjczycy i Amerykanie doznają ostatnio fal mrozów za sprawą wlewów bardzo zimnego powietrza znad Arktyki. Nawet w Kalifornii temperatury spadają do kilku-kilkunastu stopni powyżej zera, w Kanadzie z kolei temperatury są niższe niż -30 stopni Celsjusza. Jak się okazuje, ta Tesla Model 3 nie miała z tymi warunkami szczególnych problemów. W ciągu całej nocy Tryb Wartownika (Sentry Mode) – można go wyłączyć – zużył 7 procent baterii, rano samochód ruszył bez wahania.
Ogrzanie kabiny od -29 do 20 stopni Celsjusza zajęło 20 minut i zużyło 5 procent baterii (71 -> 66 procent). Gdybyśmy mówili o temperaturze pokojowej, byłoby to około 3,9 kWh skonsumowane na ogrzewanie, ale nie wiemy, czy wskaźnik poziomu baterii działa identycznie przy tak dużych mrozach i czy każdy procent odpowiada realnie około 0,8 kWh energii.
Podczas drugiej nocy, przy niemal identycznych mrozach, ale z nieaktywnym Sentry Mode, bateria zjechała z 78 do 74 procent, dokładne zużycie wyniosło 3,8 procent. Za konsumpcję energii odpowiadała aplikacja mobilna (1,6 procent) oraz utrzymanie samochodu w trybie czuwania (2,2 procent). W momencie zakończenia eksperymentu na zewnątrz były -34 stopnie Celsjusza, w kabinie -29 stopni Celsjusza. Klamki w drzwiach działały bez problemu, szyba w oknie zjechała, auto ponownie normalnie pojechało, chociaż tym razem go nie podgrzewał. Brakowało tylko hamowania odzyskowego a wycieraczki szurały po suchej (i brudnej) szybie.
RESULTS ARE IN!
BATTERY % AFTER 12 HOURS: 74%
Cabin Temp: -29°C / -20°F
Outside temp: -34°C / -29°F
Door handles functioned normally
Windows rolled down when I entered the car to protect them because they are frameless
Car drive just fine without preconditioning pic.twitter.com/fM1rPDzeri
— Bruce The 🇨🇦 Model 3 (@BruceTheModel3) January 15, 2024