Wniosek o uzupełnienie europejskich homologacji Tesli Model 3 i Y, który Tesla złożyła na początku roku, właśnie został zaakceptowany, twierdzi jeden z aktywnych użytkowników forum TFF. Może to oznaczać, że starsze Modele 3 i Y posiadające reflektory z matrycami, będą zdolne do włączenia funkcji świateł adaptacyjnych. Odpowiednie oprogramowanie mogło przyjść już z software 2024.2, które aktywowało światła adaptacyjne w Modelu 3 Highland.

Reflektory adaptacyjne w Teslach Model Y i 3 nie-Highland

Wspomniany użytkownik zauważył w grudniu 2023 roku, że zaakceptowano wcześniejszy wniosek Tesli z listopada. Była w nim adnotacja dotycząca reflektorów adaptacyjnych w Modelu 3 Highland oraz mechanizmów wspierania kierowcy ISA, DDAW, ELKS czy ABES [wyjaśnienie w podlinkowanym wcześniej artykule – red.]. Funkcja została włączona przy użyciu aktualizacji 2024.2, jej działanie widać choćby na poniższym nagraniu:

Jak na razie pełnię możliwości matrycowych reflektorów poznali jedynie nabywcy odświeżonego Modelu 3 /Highland/, ale może być tak, że funkcja jest już dostępna w oprogramowaniu i obsługuje także starsze Modele 3 oraz Y – i czekała tylko na pozytywną decyzję regulatora. Ta ostatnia pojawiła się wraz z akceptacją dokumentów e4*2007/46*1293*34 (Model 3) oraz e4*2018/858*00135*09 (Model Y; źródło).

Tesla Model 3 wyposażana jest w matryce od końca 2020 roku (produkcja z Giga Shanghai), Tesla Model Y dostała je mniej więcej wtedy, gdy zaczęła wyjeżdżać z Giga Berlin (2022 rok). Najłatwiej rozpoznać je w nocy, przy ścianie: pole świetlne reflektorów matrycowych jest kanciaste, poszarpane, składa się z niewielkich prostokątów, diod (po lewej), pole świetlne starszych reflektorów jest bardziej zaokrąglone.

Budowa kontrolera i matrycy diod (w środku) w pierwszych reflektorach Tesli Model 3

Powyższe informacje są nieoficjalnie, nie wiadomo zatem, czy i kiedy reflektory adaptacyjne w Modelach 3 i Y będą aktywne. W jeszcze gorszej sytuacji są właściciele Modeli S i X, bo te produkowane są w fabryce w Stanach Zjednoczonych – a na amerykańskim rynku w pewnym momencie wycofano reflektory matrycowe z Tesli Model Y. NHTSA dopiero w 2022 roku dopuściła funkcję adaptacji na rynek.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: