Publikowaliśmy niedawno raport awaryjności ADAC 2025, z którego wynikało, że samochody elektryczne gwarantują wyższy poziom niezawodności niż modele spalinowe. W globalnym zestawieniu obejmującym wszystkie samochody wyprodukowane w 2022 roku (dwuletnie) Tesla Model 3 dojeżdża na trzecim miejscu, po Mini i Audi A4, a przed 4/ BMW X3 i 5/ Mercedesem klasy B. W przypadku aut starszych, 3-10-letnich, elektryki prezentują się jeszcze lepiej.
Najbardziej niezawodne samochody w swoich klasach (ranking ADAC 2025)
W przeciwieństwie do powyższego rankingu, poniższe zestawienie obejmuje auta nieco starsze, od modeli stosunkowo nowych (rok produkcji: 2022) do dziesięcioletnich (rok produkcji: 2015). Im auta są bardziej wiekowe, tym, siłą rzeczy, trapi je więcej problemów – nadal jednak da się wyróżnić te, które statystycznie najrzadziej ulegają awariom (ciemna zieleń) oraz te, które są wysoce problematyczne (czerwień). Co ciekawe, w segmencie A – małe auta miejskie – modeli wybitnie niezawodnych jest mało: Seat Mii z 2019 roku oraz Suzuki Ignis z lat 2018-2020.
W segmencie B – auta miejskie – najbardziej na zielono świecą się nowsze Mini, starsze Mazdy 2 i Mazdy CX-3, starsze Audi A1 i pierwszy elektryk zwiastujący ogólny trend: BMW i3 od roku 2020. Auto było produkowane i sprzedawane wcześniej, jednak próba musiała być zbyt mała, żeby dało się z niej wyciągać wnioski. Nieźle wypada Hyundai Kona, zapewne liczony we wszystkich wersjach napędowych. Pojedyncze plamy ciemnej zieleni pojawiają się też przy innych modelach:
W segmencie C ciemną zielenią kusi VW ID.3 od 2020 roku i jego brat, Cupra Born. Nie wolno przeoczyć też Volvo XC40, które w dużej części sprzedaje się jako wariant elektryczny. BMW i Audi jako marka wypadają świetnie, generalnie koncern Volkswagena radzi sobie dobrze, ale dobrze idzie też Mercedesowi (wyjątek: Citan) czy Maździe CX-5. Słabo wypadają Nissan, Opel, Peugeot, żółcią i czerwienią kłują w oczy Toyoty. W tym ostatnim przypadku chodzi pewnie o lata zaniedbań dotyczące zbyt słabych akumulatorów:
W segmencie D doskonale prezentuje się spalinowe Audi A4, jako druga po piętach depcze mu Tesla Model 3. Tuż za nią jest Audi Q4 e-tron (pogranicze C- i D-SUV), Audi Q5, Tesla Model Y i VW ID.4. Statystyk jest jeszcze stosunkowo mało, rysuje się jednak pewien trend: kto chce kupić niezawodne auto, powinien przyglądać się samochodom elektrycznym. Niechlubnym wyjątkiem jest Hyundai Ioniq 5, który ma problemy z elektryką i akumulatorami 12 V. Temat żyje do dziś, chyba znalazł się winowajca: wadliwe ICCU, czyli moduły dbające o poziom naładowania małego akumulatora. A gdy ten ostatni jest bliski śmierci, zawodzi wszystko.
W rankingu ADAC 2025 dla segmentu E elektryki nie występują, możemy więc tylko domniemywać, że EQE wmieszał się w E-klasę Mercedesa. Najlepiej wypada BMW jako takie (seria 5, X5), najgorzej auta na „f” (Peugeot, Opel, Renault). Przy okazji organizacja zaznacza, że problemy, które pozwalały na kontynuację jazdy [do warsztatu], nie pojawiają się w zestawieniach, dlatego wyniki mogą być różne od tych, które prowadzone są podczas obowiązkowych przeglądów (źródło).