Jeszcze dziesięć-piętnaście lat temu przerażały nas testy zderzeniowe samochodów z Chin, które w testach zderzeniowych składały się, jakby były zrobione z puszek po sardynkach. Wszystkie, podkreślmy to, wszystkie chińskie elektryki sprawdzone przez Euro NCAP w 2022 i 2023 roku otrzymały 5 gwiazdek na 5 możliwych. Z kolei cztery gwiazdki zarobiły m.in. BMW serii 2 Coupe, Honda HR-V, Toyota Aygo X, Kia Niro (bazowe wyposażenie) czy Citroen C5 X.

Testy zderzeniowe Euro NCAP Maxus Mifa 9, Nio ET5, MG4, …

Strona Euro NCAP zbierająca wyniki z ostatnich dwóch lat musi być niemiłym zgrzytem dla europejskich, japońskich i amerykańskich tradycyjnych producentów samochodów. Nawet jeśli do perfekcji dopracowali oni zachowanie struktur nadwozia i podwozia, zaczynają niedomagać w elektronice, która stanowi dodatkową warstwę zapobiegającą kolizji. Kia Niro w standardowej wersji wyposażenia zebrała 4 gwiazdki na 5 możliwych i dopiero Safety Pack sprawił, że uzyskała maksymalną notę 5/5 gwiazdek (91/84/76/79 procent).

A oto, jak radzą sobie niektóre inne modele na tle samochodów z Chin (źródło):

  • BMW i4 (Standard) – 4/5 gwiazdek,
  • Tesla Model Y – 5/5 gwiazdek,
  • Ora Funky Cat – 5/5 gwiazdek,
  • Citroen C5 X – 4/5 gwiazdek,
  • BYD Atto 3 – 5/5 gwiazdek,
  • Smart #1 – 5/5 gwiazdek,
  • Nissan Ariya – 5/5 gwiazdek,
  • VW ID. Buzz – 5/5 gwiazdek,
  • VW Touran – 4/5 gwiazdek,
  • Peugeot 408 – 4/5 gwiazdek,
  • MG 4 – 5/5 gwiazdek,
  • Maxus Mifa 9 – 5/5 gwiazdek:

Jak widać, pięć na pięć gwiazdek jest standardem nawet w segmencie aut przeznaczonych dla masowego odbiorcy, na przykład BYD Atto 3. Samochody produkowane przez chińskie koncerny depczą po piętach ścisłej światowej czołówce. Smart #1 wytwarzany przez Geely jest na trzecim miejscu (96 procent), gdy chodzi o ochronę kierowcy. Identyczny wynik osiągnął Nio ET5, tyle że ten ostatni był badany już według procedury z 2023 roku.

Przy dzieciach i przypadkowych przechodniach Chiny zostają nieco z tyłu za Ameryką i Europą (Mercedes, Tesla, Lucid), ale już przy elektronice wspomagającej chińskie marki są w czołówce. Najlepsze wyniki w teście Euro NCAP osiągnęły w tej podkategorii Tesle, Nio ET7, Wey Coffee 01, Ora Funky Cat, Nissan Ariya, Wey Coffee 02.

Maxus Mifa 9 i zabłąkany przechodzień. O ile ten test marki europejskie jeszcze zdawały, o tyle manekin-rowerzysta nieustannie lądował na masce. Maxus Mifa 9, który wcale nie ma najwyższych not w kategorii, nie uderzył manekina ani razu (c) Euro NCAP

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 26 głosów Średnia: 5]