Choć jeszcze trwają konsultacje społeczne programu dopłat do samochodów elektrycznych Mój Elektryk 2.0, już dziś znamy szereg założeń, które mogą zacząć obowiązywać w trakcie dofinansowań. Szczegóły powinny zostać ogłoszone przed końcem roku, rozdysponowywanie środków zacznie się zapewne w roku 2025. Oto program Mój Elektryk 2.0 w pytaniach i odpowiedziach. Spis treści znajduje się po prawej stronie ———–>
Kto może ubiegać się o dopłatę do samochodu elektrycznego?
Spis treści
O dopłatę w ramach programu Mój Elektryk 1.0 – obecnego – nadal mogą ubiegać się osoby fizyczne, w tym także posiadacze Karty Dużej Rodziny, oraz firmy i organizacje, które płacą gotówką albo sfinansują pojazd z użyciem kredytu. Jak na razie wyczerpały się tylko środki w ścieżce leasingowej/najmu, i dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak też jednoosobowych działalności gospodarczych, firm czy organizacji. Aktualny poziom wykorzystania budżetu wynosi 80 procent dla osób fizycznych i 66 procent dla firm i organizacji (stan na 17 listopada, źródło):
Nowy program dopłat Mój Elektryk 2.0 ma objąć 1/ osoby fizyczne finansujące samochód elektryczny a/ gotówką, kredytem lub b/ leasingiem albo najmem, 2/ jednoosobowe działalności gospodarcze, z finansowaniem identycznym jak wcześniej. W projekcie konsultacji społecznych nie ma na razie mowy o firmach czy organizacjach (punkt. 7.4; źródło).
Kupiłem już samochód elektryczny – kwalifikuję się?
Dofinansowaniem mogą zostać objęte wszystkie auta elektryczne nabyte od 1 lipca 2024 roku – już teraz, nie ma sensu zwlekać! – aż do 31 marca 2026 roku. Liczy się data wygenerowania kosztu, czyli np. widniejąca na fakturze (punkt 6). Im będzie bliżej finalnej daty, tym większe prawdopodobieństwo zakończenia programu. Program dopłat Mój Elektryk 1.0 w ścieżce bankowej został odwołany z dnia na dzień 21 sierpnia, bez wcześniejszego ostrzeżenia, chociaż warto dodać, że Czytelnicy Elektrowozu oszacowali czas wyczerpania się budżetu z dokładnością do kilkudziesięciu godzin.
Jakie są progi dopłat, tj. maksymalne koszty zakupu samochodów elektrycznych?
Osoby fizyczne mogą kupić samochód za maksymalnie 225 000 złotych, tj. nie więcej niż 182 926,83 zł netto. Kwotę netto podajemy za wyliczeniem NFOŚiGW, z punktu widzenia osoby fizycznej jest ona bez znaczenia. Jednoosobowe działalności gospodarcze mogą kupić samochód za maksymalnie 225 000 złotych, ale tutaj pojawiają się kontrowersje. Dokument na stronach rządowych mówi o cenie brutto, ale używa się w nim sformułowania „koszty kwalifikowalne”. W przypadku podatników VAT „kosztem kwalifikowalnym” jest cena netto – nie jest jasne, czy wyniesie ona 182 926,83 złotego, czy może 225 000 złotych netto.
Dotychczas 225 000 złotych „kosztów kwalifikowalnych” oznaczało 248 205 złotych brutto w przypadku podatników odliczających 50 procent VAT. Problem w tym, że finansowanie odbywa się w ramach unijnych środków z Krajowego Planu Odbudowy, a Unia naciska na sprawiedliwą dystrybucję dóbr. Może być więc tak, jak pisze Pan Konrad, że w obu przypadkach maksymalna cena pojazdu to 225 000 złotych brutto.
Na jakie dofinansowanie mogę liczyć?
Osoby fizyczne finansujące elektryka gotówką lub kredytem mogą otrzymać:
- 18 750 złotych zwrotu po zakupie samochodu elektrycznegop,
- dodatkowo 10 000 złotych zwrotu za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego nabywca elektryka był właścicielem przez co najmniej trzy lata i który został zezłomowane od 1 lutego 2020 roku do teraz,
- dodatkowo 11 250 złotych zwrotu przy dochodzie wynoszącym nie więcej niż 120 000 złotych rocznie,
- W SUMIE 40 000 złotych.
Słowo „zwrot” jest kluczowe, pieniądze otrzymamy przelewem na konto dopiero PO wyłożeniu pełnej kwoty za auto. W przypadku małżonków rozliczających się wspólnie, kryterium dochodowe będzie zapewne polegało na sprawdzeniu odpowiedniego pola w formularzu PIT, na przykład pola 120 w PIT-37:
Osoby fizyczne pozyskujące samochód elektryczny w ramach leasingu lub najmu mogą otrzymać:
- do 30 000 złotych, jeśli pieniądze zostaną przeznaczone na opłatę wstępną. Przykładowo: jeśli opłata wstępna wyniesie 28 000 złotych, maksymalna dopłata to 28 000 złotych (pozostałe 2 000 złotych nie zostaną przyznane, „przepadną”), jeżeli z kolei opłata wstępna wyniesie 34 000 złotych, instytucja finansująca otrzyma 30 000 złotych a nabywający pojazd dopłaci dodatkowe 4 000 złotych. UWAGA! Instytucje finansujące nauczyły się już, że na zwrot pieniędzy z NFOŚiGW nie następuje od razu, dlatego nabywający pojazd zapłaci całą kwotę od razu, a zwrot otrzyma dopiero wtedy, gdy bank/leasingodawca dostanie pieniądze od NFOŚiGW.
- do 5 000 złotych zwrotu za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego był posiadaczem przez co najmniej 3 lata i który zezłomował 1 lutego 2020 roku lub później,
- do 5 000 złotych zwrotu przy dochodzie rocznym wynoszącym nie więcej niż 120 000 złotych rocznie.
Jednoosobowe działalności gospodarcze pozyskujące samochód elektryczny mogą otrzymać:
- do 30 000 złotych zwrotu, jeśli finansują elektryka gotówką lub kredytem ALBO do 30 000 złotych zwrotu za opłatę wstępną w leasingu lub najmie długoterminowym; jeśli maksymalne dofinansowanie (30 000 zł) nie zostanie wykorzystane, reszta „przepada” (patrz: opis dla osób fizycznych),
- do 10 000 złotych zwrotu, jeśli zezłomują samochód spalinowy, który był w ich posiadaniu przez co najmniej 3 lata niezależnie od formy finansowania,
- 0 zł zwrotu w ramach kryterium dochodowego (=brak takiej opcji).
Mój Elektryk 2.0 a Karta Dużej Rodziny
W ramach nowej edycji programu zrezygnowano z preferencyjnego traktowania posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotychczasowe dopłaty finansowane z budżetu unijnego zakładały egalitaryzm wszystkich odbiorców, dlatego nie należy się spodziewać wyższych dopłat dla osób mających trójkę czy więcej dzieci. Tym niemniej jako redakcja Elektrowozu (wraz z Czytelnikami) apelujemy, by zgłaszać NFOŚiGW korektę tego tematu i uwzględnienie posiadaczy KDR (źródło):
Uwagi należy przesyłać na adres: konsultacjeM1@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości należy wskazać Konsultacje społeczne „Mój elektryk 2.0”.
Inne ważne liczby i informacje
Punkt 7.3.2 zawiera interesującą wzmiankę: zakupiony pojazd musi mieć przebieg wynoszący maksymalnie 6 000 kilometrów w dniu zakupu i jednocześnie musi być [fabrycznie] nowy (punkt 7.3.4, punkt 7.4). Obydwa kryteria się wykluczają ALBO dofinansowanie obejmie także pojazdy (po)demonstracyjne, na przykład takie, które były eksploatowane wyłącznie na tablicach dealerskich. W przypadku kradzieży samochodu objętego dopłatą NFOŚiGW Mój Elektryk 2.0 można się ubiegać o maksymalnie jedno kolejne dofinansowanie.
Dopłaty udzielane są na zakup pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, w tym zarówno aut elektrycznych, jak też takich napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.