Ile energii zużywa duży elektryczny SUV, Audi e-tron, a ile samochód sportowy, Porsche Taycan Turbo S? Z pomiarów Agencji Ochrony Środowiska (EPA) wynika, że praktycznie tyle samo. Postanowił to sprawdzić pewien Norweg i potwierdza: praktycznie tyle samo. Czyli dużo nawet przy spokojnej jeździe.
Porsche Taycan kontra Audi e-tron – zbliżone zasięgi, niemal identyczne zużycie energii
Zgodnie z badaniami EPA, zużycie energii w Porsche Taycan Turbo S to 31,1 kWh/100 km. W Audi e-tron – 28,6 kWh/100 km. Samochody dysponują bateriami o pojemnościach użytecznych wynoszących 83,7 i 83,6 kWh i oferują realny zasięg w trybie mieszanym do 309 i 328 kilometrów.
Dodajmy, że przy Audi e-tron podajemy dane rocznika modelowego (2019), bo w (2020) pojemność nieco urosła:
> Audi e-tron (2020) z większym zasięgiem niż e-tron (2019)
Pewien Norweg wybrał się ze znajomymi na wycieczkę i przy okazji postanowił powyższe wartości w praktyce. Na dystansie nieco ponad 70 kilometrów, Porsche Taycan zużywało średnio 24,2 kWh/100 km (242 Wh/km), z kolei Audi e-tron – 24,3 kWh/100 km (243 Wh/km). Jak mówi była to spokojna jazda, bez ścigania się; średnia szybkość na trasie wyniosła około 64 km/h (źródło):
Przy wyższych szybkościach Porsche mogłoby wypaść lepiej za sprawą drugiego biegu, ale… nie jest to takie oczywiste. Przy spokojnej jeździe samochód stara bowiem oszczędzać energię i, w miarę możliwości, korzystać przede wszystkim z przedniego, mniejszego silnika.
> Objechał w Porsche Taycan Stany Zjednoczone. 17,7 tysiąca kilometrów w 46 dni [InsideEVs]
Audi e-tron jechało na 20-calowych felgach z oponami zimowymi. Porsche Taycan miało 21-calowe felgi z oponami letnimi (305). Z liczników wynika, że Audi mogło zostać włączone w trybie Dynamic, z kolei Porsche działało w trybie Normal. Teoretycznie tryb Dynamic kojarzy się z wyższym zużyciem energii, ale w rzeczywistości dotyczy to tylko agresywnej jazdy – przy normalnym użytkowaniu samochodu różnice są minimalne, na poziomie około 1 procenta.