Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

P3 ADAS Benchmark: Chińczycy najlepsi w autopiloty, Tesla przegrywa z Volkswagenem

Niemiecka P3 Group oprócz benchmarków szybkości ładowania postanowiła stworzyć też ranking systemów jazdy półautonomicznej w zachodnich i chińskich autach, P3 ADAS Benchmark. Chińskie systemy okazały się znacząco lepsze niż te stosowane przez producentów z Europy i Stanów Zjednoczonych, najlepiej wypadły technologie rozwijane przez Huawei i Baidu. Bosch, który obsługuje wiele niemieckich firm, nie będzie w stanie zaproponować niczego konkurencyjnego do końca 2025 roku.

Chiny przegoniły Zachód w kwestii jazdy półautonomicznej

Systemy oceniano w skali od 1 (podstawowe możliwości) do 5 (ideał). Najlepszy rezultat, 4,73 punktu, osiągnęło rozwiązanie Huawei użyte w samochodzie rozwijanym m.in. przez Huawei, czyli Aito M9. Auto dysponowało starszą wersją platformy, ADS 2.0, teraz dystrybuowana jest już kolejna, ADS 3.0. Drugi był Ji Yue 01 (4,64 punktu) produkowany przez nieznane w Europie Jidu Auto na platformie SEA Geely i wyposażony w technologię Baidu Apollo L4, która obiecuje autonomię porównywalną z FSD Tesli a nawet zdolność do automatycznego zaparkowania samochodu po wydaniu polecenia głosowego z zewnątrz.

Benchmark systemów ADAS w chińskich samochodach (c) P3, za portalem Electrive

Aito M9, luksusowy SUV rozwijany m.in. przez Huawei (c) Aito

Na trzecim miejscu dojechał Xpeng X9 używający technologii Xpenga (4,6 punktu). Co niesamowite, o ile w Europie ufa się zewnętrznym dostawcom – na przykład wspomnianemu Boschowi – o tyle w Chinach niemal każdy producent rozwija jazdę półautonomiczną samodzielnie. Li Auto ma swoją platformę, Nio swoją, Xiaomi swoją, chociaż przy produkcji samochodu jako takiego korzystało z pomocy BAIC. Większość mechanizmów potrafi przejechać przez miasto według trasy wytyczonej przez nawigację, przepuszczać ludzi na przejściach, zmieniać pasy, bezbłędnie parkować na wyznaczonych miejscach.

Przedstawiciele P3 szacują, że europejskie firmy są zacofane o co najmniej dwa lata w stosunku do chińskich konkurentów. Tymczasem inżynierowie z Państwa Środka nie próżnują, rozwijają technologię czy to w obrębie firm motoryzacyjnych, czy poza nimi, w ramach startupów albo po prostu oprogramowania sterującego robotami do odkurzania. Średnia ocena dla aut produkowanych w Unii Europejskiej to 3,6. W rankingu ogólnoświatowym pierwszy model spoza Chin to BMW iX1, który potrafi zmienić pas ruchu po wywołaniu. Od Tesli Model 3 z europejskim FSD lepszy jest nawet Volkswagen ID. Buzz – o włos, ale jest:

Nota od redakcji Elektrowozu: wygląda na to, że namiętnie promowane przez Idealną Panią Domu odkurzacze autonomiczne wykształciły w Chinach całą rzeszę ekspertów, którzy dziś tworzą zaawansowane systemy rozpoznawania obrazu, jazdy autonomicznej itd. 🙂

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.2]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version