Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) opublikowała zasięgi Volvo XC40 i C40 z nowym zespołem napędowym. Samochody pojadą o 14-31 procent dalej niż dotychczas, zarówno za sprawą pojemniejszej baterii, jak też optymalizacji silników. Największy skok widoczny jest w wariancie z napędem na jedną oś, który dotychczas był raczej dopasowywany do swego brata z napędem na obie osie. Ze swej strony potwierdzamy, 400+ kilometrów prognozowane na licznikach to teraz norma w wariancie AWD.
Zasięgi EPA Volvo XC40 i C40 z rocznika modelowego (2024)
W samochodach doszło do następujących zmian:
- Volvo C40 Recharge Twin: 226 mil / 364 km -> 257 mil / 414 km (AWD),
- Volvo C40 Recharge: [FWD niedostępne na rynku amerykańskim] -> 297 mil / 478 km (RWD),
- Volvo XC40 Recharge Twin: 223 mile / 359 km -> 254 mile / 409 km (AWD),
- Volvo XC40 Recharge: [FWD niedostępne na rynku amerykańskim] -> 293 mile / 472 km (RWD).
Zaznaczmy, że mowa o wzroście o 31 procent jest lekko naciągana, bo Volvo uznało, że wprowadzi do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych swój najbardziej długodystansowy wariant, z dużą baterią i napędem na jedną oś. Wcześniej, owszem, były modele z napędem na jedną oś, ale pojemności ich baterii dopasowano w taki sposób, żeby zasięgowo samochody nie odbiegały istotnie od swych braci z dwoma silnikami.
Ze swej strony wstępnie potwierdzamy: Volvo XC40 Recharge Twin z nowym zespołem napędowym przy pełnej baterii regularnie prognozuje 380, a nawet 420-430 kilometrów. Te ostatnie wartości auto wyliczyło na podstawie dotychczasowej jazdy, która miała miejsce i po mieście, i po drogach krajowych, i po drodze ekspresowej z maksymalnymi dopuszczalnymi szybkościami:
Nowe Volvo XC40 i C40 można zamawiać od drugiej połowy 2022 roku. Większa bateria (Extended Range lub Twin Motor) ma teraz 82 zamiast dotychczasowych 78 kWh pojemności (wartość całkowita), więc do dyspozycji kierowcy jest 79 zamiast około 74 kWh (+6,6 proc.). Przy mniejszej baterii jest to ~70 (66) kWh. Dwa silniki oferują dotychczasowe 300 kW/408 KM, jednak z innym rozkładem mocy między osiami. Przy jednym silniku mamy 185 kW/252 KM dla baterii Extended Range i 175 kW/238 KM przy standardowej.
Nowa generacja ma pozwalać na ładowanie z mocą do 200 kW – przetestujemy to dziś lub jutro rano 🙂
Nota od redakcji Elektrowozu: stosowana w Stanach Zjednoczonych procedura EPA przez długi czas służyła nam jako wyznacznik realnych zasięgów samochodów elektrycznych. Dziś przeliczamy je z obowiązującej w Europie WLTP, tym niemniej EPA nadal bardzo dobrze się sprawdza (wyjątek: Tesle). Widzimy to choćby przy nowym XC40 Recharge Twin, w którym wychodzi nam średnio 405 km zasięgu w trybie mieszanym. EPA mówi o 409 km.
Zasięgi WLTP Volvo XC40 i C40 z nowymi zespołami napędowymi zostały podane w momencie ogłoszenia informacji o zmianach.