Od kilku tygodni w amerykańskim internecie pojawiają się głosy, że najnowsze Tesle mają problem z platformami sprzętowymi HW4, konkretnie: że dochodzi w nich rzekomo do zwarcia, co samo w sobie brzmi już groźnie. Awaria komputerów ma się ponoć objawiać złym działaniem kamer, systemu multimedialnego, ma być naprawialna z użyciem łatki software’owej albo wymagać wymiany komputera, a to „przeciąża serwisy”. Ile może być w tym prawdy?
Tesle i awaryjność HW4
Najpierw najważniejsze: jako redakcja Elektrowozu nie mamy pojęcia, jaka jest skala problemu. Dlatego spróbujemy zrelacjonować sprawę, by następnie ją skomentować. Wpis na Reddicie na ten temat pojawił się 3 grudnia 2024 roku, jego celem było stworzenie „scentralizowanego wątku w tym 'widocznie szeroko rozpowszechnionym kłopocie dotyczącym wielu właścicieli'”. Do awarii dochodzi ponoć po przejechaniu od kilkudziesięciu do kilkuset mil (=maksymalnie ok. 1 000 km) od momentu odbioru.
Electrek utrzymuje, że awaryjne są najnowsze egzemplarze z platformą sprzętową HW4.1 (AI4), że jedną z przyczyn może być zwarcie w obrębie komputera związane z kalibracją kamer. Tesla ponoć bagatelizuje problem, wstrzymuje wymiany do przyszłego roku i szuka rozwiązania software’owego.
A teraz kilka słów komentarza: mamy koniec czwartego kwartału 2024 roku, Tesla walczy o to, żeby wynik sprzedażowy był na poziomie co najmniej takim, jak w zeszłym roku. Reddit jest portalem masowym, obleganym przez przeciwników i miłośników producenta. W przeszłości był wykorzystywany do rozsiewania informacji, które miały zaszkodzić kursowi akcji firmy [albo mu pomóc]. To tam pojawiła się choćby mocno nagłośniona sprawa „odpadających dachów w Modelach Y„, której prawdziwości nigdy nie dało się udowodnić.
„Kamera tymczasowo niedostępna” – rozwiązanie
Sprawa wygląda o tyle dziwnie, że mówi się o awarii komputera Autopilota/FSD, tymczasem objawy są szerokie, dotyczą zarówno braku obrazu z kamer, jak też problemów nawigacji czy wręcz interfejsu systemu multimedialnego (za który odpowiada zupełnie inna część elektroniki). W dodatku „krytyczny” błąd ma tendencję do samoistnego naprawiania się. Więcej: na Forum Elektrowozu temat braku obrazu z kamer w Tesli 3 Highland pojawia się już w lipcu 2024 roku. W listopadzie otrzymaliśmy na ten temat dwie kolejne wiadomości, jakby większa liczba odbiorów wiązała się z częstszym występowaniem błędu [albo dotyczyła jakichś nowych funkcji w oprogramowaniu? – red.].
Błąd „kamera tymczasowo niedostępna” jest omawiany w internecie od lat, wydaje się występować we wszystkich samochodach Tesli od co najmniej 2021 roku, czyli w czasach przed erą HW4. Rozwiązaniem ma być… odłączenie nośnika z portu USB, wyłączenie Sentry Mode i pozostawienie auta na pewien czas, by komputer FSD się wyłączył. Miękki reset z użyciem rolek na kierownicy nie zadziała. Jeśli powyższa metoda nie pomoże, konieczne jest tymczasowe odłączenie akumulatora samochodu, by odciąć elektronikę od zasilania i wymusić twardy reset.
Tryb Wartownika / Sentry Mode udaremnia próbę kradzieży kół z samochodu (c) Zack / X
Jak rozpoznać, czy Tesla ma HW4? W tej chwili w nową platformę sprzętową powinny być wyposażane wszystkie auta, najłatwiej rozpoznać ją rzucając okiem na soczewki kamer. Te z HW4 są lekko czerwone, starsze były po prostu czarne.