Na niemieckim TFF-Forum pojawił się wykres z krzywą ładowania najnowszej Tesli Model 3 Long Range z baterią o pojemności ~77 (82) kWh. Samochód uzupełnia energię szybciej niż starsze warianty z bateriami ~72 (77) kWh, ale nadal jest wolniejszy niż warianty z ogniwami Panasonika.

Krzywe ładowania Tesli Model 3 Long Range z bateriami Panasonic (E3) i LG (E5)

Na wykresie przedstawiono cztery różne wersje samochodów z następującymi ogniwami i o następujących pojemnościach baterii. Uporządkowaliśmy je tak, jak ułożone są krzywe (źródło):

  • E3CD – ~73 (79) kWh, ogniwa Panasonic, kolor pomarańczowy,
  • E3LD – ~77 (82) kWh, ogniwa Panasonic, kolor żółty,
  • E5LD – ~77 (82) kWh, ogniwa LG Energy Solution, kolor niebieski,
  • E5CD – ~72 (77) kWh, ogniwa LG Energy Solution, kolor szary.

Jak widać zdecydowanie najlepiej radzą sobie pierwotne ogniwa Panasonika (E3CD). Minimalnie tylko wolniej ładują się warianty nowocześniejsze zastosowane w bateriach o większych pojemnościach (E3LD). Trzeba tutaj wszak pamiętać, że skala na dole nieco nas oszukuje, bo 20 procent – moment załamania żółtego wykresu – to około 15,4 kWh energii, podczas gdy dla mniejszej baterii (E3CD) te same 20 procent odpowiadają 14,6 kWh.

Jednak od czasu, gdy Giga Shanghai (Chiny) stało się głównym centrum eksportowym Tesli, do Europy przypływają wyłącznie edycje Long Range z bateriami opartymi na ogniwach LG Energy Solution (E5), dawniej: LG Chem. A te ładują się już dużo wolniej. Nie rozpędzają się do 250 kW, nie ma nawet mowy, żeby utrzymały tę moc. Błyskawicznie spadają poniżej 200 kW, później zjazd jest nieco wolniejszy.

Najwolniej ładują się baterie, które w Europie oferowane były do niedawna (E5CD). Po zwiększeniu pojemności nowe Tesle Model 3 Long Range (E5LD) uzupełniają energię szybciej i w dodatku mają większe pojemności. Oczywiście nie ma nic za darmo, samochody właśnie podrożały: CENY. Tesla Model 3 Long Range już nie mieści się w programie dopłat, gdy odliczamy 50 proc. VAT.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: ogniwa LG Energy Solution (E5) stosowane są również w edycji Performance. Na powyższych wykresach nie uwzględniono najtańszych Tesli Model 3 RWD („Napęd na Tylne Koła”), dawniej Standard Range Plus. W nich stosowane są ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe CATL, ich oznaczenia to E1x.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]