Pod koniec lipca nasi Czytelnicy zaczęli dostawać od Tesli propozycje odkupu ich aut. Niektórzy najwyraźniej już się zdecydowali, bo rośnie liczba dostępnych egzemplarzy w dziale Certyfikowane pojazdy używane na stronie Tesla / Dostępne samochody. Aktualnie jest tam sześć TM3, z których najtańsza Tesla Model 3 SR+ kosztuje 115 000 złotych. Dla porównania: najtańsze używane Audi A4 z 2020 roku z silnikiem Diesla o mocy 120 kW/163 KM dostępne w zbliżonym programie Audi Select to 114 900 złotych.
Używane, certyfikowane Tesle Model 3 dostępne w cenie używanych, certyfikowanych Audi A4
Spis treści
Teslę można znaleźć TUTAJ, nie wiemy, jak długo będzie dostępna. Ten konkretny egzemplarz (TUTAJ) to wariant Standard Range Plus z baterią o pojemności około 55 (51) kWh opartą o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. Po czterech latach i przy 67 000 kilometrów przebiegu degradacja baterii może wynieść około 4-6 procent.
Nominalnie auto miało 409 jednostek WLTP zasięgu, przy tym egzemplarzu deklarowany zasięg to 440 jednostek WLTP, około 340 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Po uwzględnieniu degradacji będzie to około 320-330 kilometrów, około 417 jednostek WLTP, czyli poniższa Tesla będzie miała większy zasięg niż egzemplarze nowe wtedy (porównaj: ceny Tesli Model 3 SR+ z 2020 roku).
Jak to możliwe, że auto używane deklaruje wyższy zasięg niż egzemplarze nowe? Tesla zaczęła stosować ogniwa LFP w 2020 roku, wygląda na to, że początkowo decydowała się na nieco większy bufor (zapas), później musiała go odrobinę pomniejszyć.
Ceny a spadek wartości Tesli a spadek wartości Audi A4
Z ciekawości postanowiliśmy sprawdzić, jaki jest spadek wartości samochodu. W 2020 roku Tesla Model 3 SR+ kosztowała 199 990 złotych, ta ma dodatkowo niebieski lakier (+5 000 zł wtedy) i Rozszerzonego Autopilota (+19 500 zł), więc mogłaby kosztować 224 490 złotych. Piszemy „mogłaby”, w trybie przypuszczającym, ponieważ nie wiemy, czy Rozszerzony Autopilot został kupiony przez poprzedniego właściciela auta, czy może salon dodał go w ramach bonusu (co się zdarzało).
Wracając do meritum: skoro dziś samochód dostępny jest za 115 000 złotych, to spadek wartości przez niecałe cztery lata wyniósł 49 procent. Jeśli Rozszerzony Autopilot dodawany jest przez salon w ramach bonusu, to spadek wartości wyniósł 44 procent.
A jak to wygląda w przypadku spalinowego odpowiednika? Audi A4 Limousine 35 TDI, które dostępne jest dziś – nie dysponujemy szczegółowym cennikiem z 2020 roku – za 114 900 złotych, to wersja Business Edition z automatyczną skrzynią S-tronic i silnikiem o mocy 120 kW/163 KM. W konfiguratorze nie udało nam się znaleźć wyposażenia Business Edition, więc spróbowaliśmy identycznie skonfigurować najtańszy wariant Base. Efekt: identyczne Audi A4 jako nowe to koszt 202 040 złotych (kod: AZ5LWZ4X), zatem przez te cztery lata spadek wartości wyniósł 43 procent. Tesla straciła więcej, szczególnie, że Audi ma o około 50 procent wyższy przebieg:
Tesla Model 3 vs Audi A4 – dynamika i ekonomia
Jeżeli chodzi o dynamikę, obu samochodów właściwie nie ma co porównywać. Audi osiąga 100 km/h po 8,2 sekundy (napęd na przód), Tesla Model 3 SR+ – po 5,6 sekundy (napęd na tył). Podobnie jest z ekonomią, deklarowane przez Audi spalanie to 5,2 l/100 km, równowartość 33,3 zł/100 km. Obecna TM3 RWD ma deklarowane zużycie 13,2 kWh/100 km, nie dysponujemy certyfikowanym zużyciem dawnego Modelu 3 SR+, ale spodziewamy się, że było ono zbliżone. Koszt przejechania 100 kilometrów Teslą to zatem 21,1 złotego przy ładowaniu na Superchargerach i 12,5 złotego przy ładowaniu z gniazdka.
Po urealnieniu danych różnica w oszczędnościach urośnie na korzyść Tesli (więcej złotówek zostaje w portfelu po każdych 100 kilometrach), chociaż proporcje będą zbliżone. Różnica w cenie samochodów zwróci nam się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Ponadto każda Tesla ma adaptacyjny tempomat z utrzymaniem pasa ruchu (Autopilot / Rozszerzony Autopilot), lepsze audio, system kamer dookólnych, szklany dach, wykończenie ze sztucznej skóry i może korzystać z Superchargerów.
Nota od redakcji Elektrowozu: dziękujemy za wszystkie maile, w których podajecie nam ceny, jakie zaproponowała Wam Tesla w kontekście odkupu Waszych aut. Kwoty są bardzo różne, od sensownych do absurdalnie niskich oscylujących w okolicy 40 000 złotych.