Audi zapowiedziało niedawno, że od lutego przestanie wyposażać modele Q4 e-tron w pompy ciepła. Okazuje się, że dostarczane obecnie w Stanach Zjednoczonych Volkswageny ID. też nie mają już pomp ciepła. Opcja zniknęła nawet z europejskiego (w tym: polskiego) konfiguratora. Powód decyzji o usunięciu tego podzespołu jest niezmiennie ten sam: brak półprzewodników.

Bez pomp ciepła w VW ID., Audi Q4 e-tron, …?

Przez „pompę ciepła” powszechnie rozumie się urządzenie działające odwrotnie niż klimatyzacja, tj. odbierające ciepło z zewnątrz, by wtłoczyć je do kabiny (klimatyzacja TEŻ jest pompą ciepła). Gdy w samochodzie nie ma pompy ciepła, a kierowcy lub baterii zrobi się zimno, elektronika musi skorzystać z grzałek oporowych. Są skuteczne w każdych warunkach, ale pochłaniają spore ilości energii. Dlatego inżynierowie korzystają z nich z rozwagą (np. przechładzają ogniwa) lub uzupełniają je właśnie pompami ciepła.

Schemat układu chłodzenia i grzania w Audi Q4 e-tron. Naszym zdaniem pompa ciepła jest tutaj oznaczona jako kompresor wysokiego napięcia, high-voltage compressor (c) Audi

Brak pompy ciepła w Audi Q4 e-tron oraz Volkswagenach ID. w niektórych sytuacjach może oznaczać mniejszy o kilka procent zasięg. Plusem całej sytuacji będzie skłonienie ludzi do namysłu, czy zawsze opłaca im się wydać te kilka tysięcy złotych za urządzenie, które tylko w minimalnym stopniu i w niektórych warunkach obniży ich zużycie energii. Koncern nie zadeklarował na razie, jak planuje zrekompensować ten brak: czy obniży oczekującym cenę, czy może pozwoli się wycofać z zamówienia.

Stosowane w Audi Q4 e-tron i VW ID. pompy ciepła produkowane są w Czechach przez brytyjską firmę TI Fluid Systems. W VW ID.4 dostępne były opcjonalnie, w Q4 e-tron stanowiły element wyposażenia standardowego. Na razie słyszymy o ich niedoborze w jednej tylko linii aut: modelach zbudowanych na platformie MEB i wyjeżdżających z fabryki w Zwickau (Niemcy). Choć gwoli uczciwości trzeba dodać, że od końca roku Volkswageny ID.4 przeznaczone na rynek amerykański wytwarzane są w zakładach w Chattanooga (Tennessee, Stany Zjednoczone) – trudno wszak powiedzieć, czy auta zaczęły już trafiać do odbiorców.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]