Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu ogłosiło, że wnioski o dopłatę do samochodu elektrycznego będą przyjmowane tylko do niedzieli, 17 grudnia 2023 roku, i to zakończy istniejącą oraz zapowiadaną na rok 2024 pulę naborów wniosków. Okazało się, że z budżetu zasilającego ten program zabrano obiecane wcześniej 60 miliardów euro, co oznacza, że dostępne środki zostały mocno ograniczone. Wszystkie przyjęte do niedzieli wnioski o dofinansowanie mają zostać normalnie obsłużone.
Dopłaty do aut elektrycznych w Niemczech
„Bonus środowiskowy” finansowany był z Funduszu Klimatycznego i Transformacji (KTF) – niemiecki Trybunał Konstytucyjny orzekł, że należy wycofać zeń 60 miliardów euro. W efekcie pieniądze tracą wszystkie polegające na funduszu mechanizmy, również program dopłat nadzorowany przez Federalny Urząd Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA). Wnioski o dofinansowanie można składać tylko do niedzieli, 17 grudnia, o czym poinformowano w sobotę, 16 grudnia (źródło).
Niemcy nie kryją zaskoczenia. W sobotę urzędy nie działają, więc nawet szybki zakup samochodu w niczym nie pomagał, bo we wniosku do BAFA konieczne było podanie numeru rejestracyjnego. Organizacja wyraźnie dała czas tylko tym maruderom, którzy mają już auta, ale jeszcze nie zmotywowali się do wypełnienia dokumentacji. I nawet oni otrzymali raptem około czterdziestu godzin na uporanie się z całą papierkową robotą.
Dopłaty mogą, choć nie muszą wrócić. KTF planuje reorganizację wydatków na rok 2024, żeby zmieścić się w budżecie. Dotychczas bywało tak, że nagłe obcięcie środków motywowało producentów do wzięcia na siebie ciężaru większych rabatów, żeby nabywcy mogli kupić auta „jak z pełną dopłatą”. Teraz nie jest to takie oczywiste, bo konieczne byłoby obcięcie cen o dodatkowe od 3 000 do 4 500 euro, w zależności od kosztów nabycia pojazdu.
Nota od redakcji Elektrowozu: ciekawie będzie obserwować niemieckie statystyki sprzedaży elektryków w grudniu 2023 i styczniu 2024…

Port ładowania Citroena e-C3. To bodaj pierwszy europejski samochód, w którym zdecydowano się nie stosować zaślepki na piny CCS