Mercedes zaczyna informować właścicieli w Niemczech, że wkrótce wyłączy im funkcje zdalne w Mercedesach i Smartach z linii EQ, nawet jeśli są one utrzymywane w ramach jakiegoś płatnego abonamentu. Problem dotyczy samochodów wyposażonych w moduły 2G/3G, ponieważ operatorzy stopniowo rezygnują z utrzymywania sieci 3G, a sieć 2G może być zbyt wolna do niektórych zastosowań. Nie ma opcji upgrade modemów, czyli operacji, do której Tesla podeszła zupełnie poważnie

Starszy Mercedes lub Smart z łącznością 3G = problem

Zdalne usługi obejmowały zwykle kluczyk w smartfonie, zdalną lokalizację samochodu i sprawdzenie jego stanu czy uruchomienie ogrzewania z poziomu aplikacji mobilnej. Problem pojawia się w całkiem młodych autach, bo mających pod dziesięć lat [oraz, oczywiście, bardziej wiekowych]. Niestety, moduły 2G/3G stosowano jeszcze w niektórych pojazdach w latach 2018-2019, dlatego może się okazać, że z funkcji kluczyka w telefonie będzie musiał zrezygnować właściciel ledwie pięcioletniego egzemplarza!

W modelach z lat 2018 i 2019 kluczowym elementem wyposażenia jest moduł 362. Jeżeli go nie ma, auto nie obsługuje łączności LTE, jest kompatybilne tylko ze starszymi sieciami 2G/3G. Kłopot pojawia się przy wszystkich samochodach z systemami łączności NTG 5.1, NTG 5.2 i NTG 5.5 (źródło). Wśród problematycznych modeli pojawia się m.in. Mercedes B-Class Electric Drive (Mercedes B250e; zdjęcie powyżej), chociaż lista obejmuje przede wszystkim pojazdy z napędem spalinowym (link zdanie wcześniej).

Właściciele Smartów EQ otrzymują ponoć informację, że wszystkie zdalne metody zarządzania przestaną działać z dniem 31 grudnia 2024 roku. W Mercedesach pojawia się rzekomo komunikat, że aktualizacje map i raporty o korkach można otrzymywać przez 2G wraz z aktualizacjami map w abonamencie kosztującym 140 euro (równowartość 610 zł) rocznie. Dotychczas informacje o ruchu drogowym można było odbierać bez aktualizacji map za 39 euro rocznie, dało się nawet wybrać regiony, dla których te dane były pobierane – ta opcja znika (źródło).

3G w Polsce – jaki jest stan?

W Polsce niektórzy operatorzy nadal utrzymują sieć 3G, ale w niektórych regionach łączność w tej technologii powoli znika. Play planuje pozbyć się 3G w 2025 roku, Orange wyłącza starszą technologię od połowy września 2023 roku i chce skończyć przed 2025 rokiem. T-Mobile zrezygnowało z 3G w I połowie 2023 roku, informuje TVN24. Zaznaczmy, że łączność w samochodzie nie zależy od operatora, u którego płacimy abonament za telefon, lecz od firmy, którą jako dostawcę wybrał producent naszego auta.

Nota od redakcji Elektrowozu: jeśli Wasi Rodzice korzystają ze starszych telefonów działających tylko w sieci 2G/3G i nie chcą się ich pozbyć, a operator wyłącza w ich regionie 3G, warto sprezentować im nowszy telefon z LTE. W przypadku przedstawiciela redakcji Elektrowozu sprawdziła się podmiana telefonu poprzedniej generacji na iPhona SE z 2016 roku. Obsługuje już LTE, można w nim zainstalować nawigację, ma głośny głośnik (ważne!) i kompaktowe rozmiary.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: