Mercedes pochwalił się, że swoim samochodom wyposażonym w system MBUX udostępnia online aktualizację w wersji 2.6. Najważniejsza zmiana to asystent głosowy wspomagany ChatemGPT dostępny w „jeszcze większej liczbie samochodów” oraz ulepszenie sposobu wyznaczania tras w nawigacji. Część nowych funkcji nasi Czytelnicy widzieli już przy okazji prezentacji nowego Mercedesa CLA.
Nowe funkcje MBUX dzięki OTA 2.6
ChatGPT pojawił się już w nowszych modelach Mercedesa kilka miesięcy temu. Najnowsza aktualizacja udostępnia go „jeszcze większej liczbie pojazdów” z pierwszą wersją MBUX (od oprogramowania w wersji E.800), w sumie około trzem milionom samochodów. Producent deklaruje, że uzupełnienie zwykłego asystenta głosowego o funkcje inteligentnego rozmówcy spowodowało sześciokrotny wzrost zainteresowania funkcją rozpoznawania głosu. Pytanie, czy te statystyki się utrzymają.
Z punktu widzenia kierowców najważniejsza zmiana to aktualizacja systemu nawigacji, który od teraz oblicza trasy alternatywne wraz z postojami na ładowanie (Live Alternative Routes). Wcześniej inne opcje przejazdu też były dostępne, jednak ładowarki dodawały się do podróży dopiero po wybraniu trasy jako głównej, obowiązującej. W nowym Mercedesie CLA mechanizm już działa, co było widać na ekranie nawigacji, gdy ocenialiśmy czas przejazdu z Warszawy do Chojnowa. Podróż autostradami i ekspresówkami na południu Polski dodałby 22 minuty i 76 kilometrów w stosunku do trasy sugerowanej, ale też powinien wystarczyć nam tylko jeden postój na ładowanie (ilustracja poniżej, dymek na lewo od palca):
Dodajmy, że nawigacja uwzględniająca postoje na ładowarkach NIE stanowi elementu wyposażenia standardowego. Umie jednak w czasie rzeczywistym korygować trasy. Dzięki aktualizacji w wersji 2.6 posiada też zdjęcia satelitarne Google w wysokiej rozdzielczości.
Ostatnim składnikiem najnowszej wersji oprogramowania jest pakiet Offroad Track, który umożliwia połączenie filmu nagranego telefonem zamocowanym do szyby z danymi telemetrycznymi samochodu. Opcja dostępna jest dla modeli „przygotowanych do jazdy terenowej”, czyli najnowszej G-klasy, EQS SUV-a, EQE SUV-a i kilku aut spalinowych z napędem na obie osie.