W poniedziałek, 21 maja, podczas przygotowywania recenzji BMW i3s, członek redakcji www.elektrowoz.pl został zatrzymany przez policję za jazdę po buspasie. Oto zapis wideo z kamery, która była wtedy włączona i nagrywała przebieg testu.

Kara / mandat za jazdę po buspasie

Zatrzymanie było stresujące. Rozmowa zaczęła się twardo, ponieważ była prowadzona na zasadzie „ja wiem lepiej”. Redaktor www.elektrowoz.pl jechał po buspasie, ponieważ miał w pamięci tekst Ustawy o elektromobilności, a właściwie zdefiniowany przez Ustawę dodatek do Ustawy – prawo o ruchu drogowym. Cytat:

Art. 148a. 1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
2. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.

Jako że Ustawa o elektromobilności jest nadrzędna względem tego, co zdecyduje samorząd, samochód elektryczny mógł jechać pasem dla autobusów, nawet bez oznaczeń, nalepek dla samochodów elektrycznych czy znaków przy buspasie. Koniec, kropka.

> Jest! Samochody elektryczne są w Polsce ZWOLNIONE Z AKCYZY!

Jak rozmawiać z policją?

Na tym etapie koniecznie trzeba pamiętać, żeby:

  • nie przyjmować pouczenia (pokusa szybkiego rozwiązania, ale przyznanie się do winy!),
  • nie przyjmować mandatu,
  • pamiętać o spokojnej rozmowie,
  • być pewnym swojej racji,
  • dobrze jest też mieć na podorędziu wydrukowane fragmenty Ustawy o elektromobilności FINAL – D2018000031701

Wideo urywa się na moim wyjściu z samochodu po dokumenty, które były w bagażniku. To nie był jednak koniec. Od tej chwili część dyskusji toczyła poza autem. I muszę przyznać, że byłem bardzo zaskoczony, gdy:

  • policjant poprosił mnie, żebym znalazł uzasadnienie swoich słów,
  • poprosił o wskazanie konkretu, czyli -> pierwszego zdania art. 55 oraz -> wszystkich trzech akapitów punktu 5) (tuż przed art. 56),
  • uważnie przeczytał wskazane fragmenty i bystro zauważył, że pas „wyznaczony” jest sformułowaniem dwuznacznym, co powoduje niejasności.

> Kupiłem Tesla Model 3… Wrażenia? Jest super! – czyli o zalety i wady Tesla Model 3

Krok po kroku, definicja po definicji doszliśmy do tego, że w sformułowaniach istotne jest każde słówko i że niekiedy stojące tuż obok siebie zdania wzajemnie się wykluczają (bo skoro mogą jeździć _tylko_ autobusy, to jakim prawem robimy wyjątek dla taksówek?).

Jak to się skończyło?

Całe zdarzenie trwało około dwudziestu minut. Toczyliśmy dyskusję o znakach drogowych, o oznaczeniach buspasów. Mimo zastrzeżenia, że nie mogę jeszcze jeździć buspasem, pojechałem dalej buspasem, a panowie policjanci uznali, że poproszą o oficjalne stanowisko KGP, żeby ludziom głowy nie zawracać i czasu nie marnować. Oto początek całego spotkania:

…oraz jego zakończenie. Obydwa wideo są w formacie 360 stopni, można rozglądać się po kabinie przesuwając obraz myszką albo klawiszami WASD:

SUBSKRYBUJ nasz kanał, żeby otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach!

Zatrzymanie elektryka przez policję na buspasie. Wideo 360 stopni, można rozglądać się po wnętrzu auta literami WASD na klawiaturze lub przesuwając wideo myszką. Dla osób, które nie widzą tej opcji: tylna szyba jest skrajnie po lewej stronie, prawa boczna szyba – skrajnie po prawej stronie (c) www.elektrowoz.pl

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 233 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: