Nasz Czytelnik otrzymał instrukcję aktualizacji do ID. Software 3.0. Jest ona zagmatwana i wymusza, by właściciel wykonywał wszystkie kroki dokładnie tak, jak napisano. Nawet jeśli są one kompletnie nieintuicyjne. Ot, w pewnym miejscu mówi się, że jeśli samochód nakazuje zamknięcie wszystkich okien, to należy je otworzyć, a następnie zamykać jedno po drugim i „dociągać”. Nasz Czytelnik domyśla się, że może chodzić o rozkalibrowanie czujników domknięcia okien, lecz nie brzmi to najlepiej.
Aktualizacja OTA do ID. Software 3.0. Poród długi i bolesny
Jako że próbna fala aktualizacji dla 1 000 osób okazała się porażką, Volkswagen postanowił rozszerzyć ją na większą liczbę osób. W tej grupie znalazł się również nasz Czytelnik mieszkający w Polsce, chociaż początkowo wydawało się, że akceptowano wyłącznie zgłoszenia z Niemiec. Choć update do ID. Software 3.0 przebiega online i powinno być dzięki temu bezproblemowe, w rzeczywistości wymagane jest skrupulatne przestrzenia instrukcji.
Po otrzymaniu powiadomienia o nowej wersji oprogramowania należy spełnić kilka warunków, żeby mogło się rozpocząć pobieranie pakietu i żeby aktualizacja mogła wystartować. I tak: samochód musi mieć baterię naładowaną do co najmniej 50 procent. Auto musi znajdować się na obszarze, gdzie działa 4G, i mieć co najmniej 2 kreski zasięgu na początku podróży oraz na jej końcu, gdzie zostanie zaparkowane. Volkswagena ID. nie wolno podłączać do ładowania ani przed, ani w trakcie instalacji, musi być on też cały czas połączony z kontem We Connect.
Jeśli komputer auta wyświetli powiadomienie o nowej wersji software’u, ale instalacja się nie rozpocznie, konieczne są jeszcze bardziej precyzyjne kroki. Samochód musi zostać zamknięty na co najmniej 15 minut, kluczyki muszą znaleźć się poza jego zasięgiem. Następnie należy do niego wrócić, ale nie wolno wciskać pedału hamulca. Trzeba odczekać co najmniej 90 sekund i skorzystać z przycisku „Zapłonu” na kolumnie kierownicy. Następnie należy wyłączyć samochód tym samym przyciskiem po co najmniej 90 sekundach.
Najbardziej dziwaczna jest ostatnia część: jeśli Volkswagen ID. nakazuje kierowcy zamknięcie wszystkich okien, trzeba je otworzyć i zamykać jedno po drugim „dociągając” na końcu.
Oto instrukcja w języku angielskim zamieszczona na grupie Volkswagen ID. Drivers Club:
Nota od redakcji Elektrowozu: zawsze ceniliśmy Volkswageny ID. za zwrotność, dopracowany zespół napędowy, przestronne wnętrze i rozsądne zgranie specyfikacji z potrzebami (dla większości 82 (77) kWh i RWD jest w sam raz). Gdy ktoś szukał auta rodzinnego, ID.4 był jedną z naszych podstawowych rekomendacji. Ale przy takich opisach jak powyżej coś w nas pęka. Doceniamy Volkswagena za odwagę, tym niemniej widzimy, że z tym oprogramowaniem im po prostu nie idzie. Skoro OTA działa tak źle, to może wypadałoby ogłosić testy beta dla niewielkiej grupy użytkowników, a reszcie zainstalować software w salonach? W końcu nowe funkcje oprogramowania nie dla wszystkich są kluczowe, jeśli tylko działa ogrzewanie/chłodzenie, radio, nawigacja…
Mamy nadzieję, że od ID. Software 3.0.x wszystko będzie szło już gładko.