Kanał Battery Life przeprowadził test Volkswagena ID.3 na stacji ładowania Ionity. Ultraszybka ładowarka sprawiła, że auto rozpędziło się do ponad 100 kW i trzymało tę wartość do około 30 procent pojemności baterii. W trasie warto więc rozładowywać samochód niemal do samego końca.
Ładowanie VW ID.3 na ultraszybkiej ładowarce
Stacje ładowania Ionity obsługują do 350 kW mocy, dlatego pozwalają na osiągnięcie takich mocy ładowania, jakie zaplanowali konstruktorzy samochodu – ograniczeniem są możliwości auta, a nie ładowarek. W Polsce jeszcze ich nie ma, a gdy się pojawią, będą drogie, ale podobne do powyższych wartości powinno udać się osiągnąć już na stacjach o mocy 125 kW.
W tej chwili w Polsce dominują urządzenia do 50 kW, chociaż pojawia się coraz więcej ładowarek pozwalających na rozpędzenie się do 100 kW.
Rozładowany do 2 procent Volkswagen ID.3 58 (62) kWh uzupełnił baterię:
- w 5 minut do 12 procent (7,5 kWh, do baterii trafiło około 6,9 kWh),
- w 10 minut do 27 procent (16 kWh, do baterii trafiło około 14,7 kWh),
- w 15 minut do 40 procent (24 kWh, do baterii trafiło około 22 kWh),
- w 20 minut do 51 procent (30 kWh, do baterii trafiło około 27,6 kWh),
- w 25 minut do 60 procent (35,9 kWh, do baterii trafiło około 33,1 kWh),
- w 30 minut do 68 procent (40,9 kWh, do baterii trafiło około 37,6 kWh),
- w 35 minut do 74 procent (45,2 kWh, do baterii trafiło około 41,6 kWh).
Z powyższego łatwo wywnioskować, że gdy dysponujemy na trasie ładowarkami szybszymi niż 50 kW, możemy rozładowywać akumulatory niemal do zera, a i tak osiągniemy wtedy wysoką moc ładowania. Najszybciej będziemy uzupełniać energię w przedziale do około 30 procent, więc trasę pokonamy w najkrótszym czasie robiąc skoki o długości około 80 kilometrów.
Cały czas przy założeniu dostępności do ładowarek o mocy 125 kW lub więcej.
Oczywiście nikt normalny nie będzie zatrzymywał się tak często. Przy normalnej jeździe optimum wydaje się postój i ładowanie do 50 procent, gdy mamy już niedaleko do celu, albo do 80 procent, gdy czeka nas jeszcze co najmniej jedno ładowanie.
Na ładowarkach o mocy 50 kW powinniśmy utrzymywać maksymalną moc ładowania właśnie do 80 procent baterii, więc czas postoju dopasujmy do naszych potrzeb i możliwości. Dodajmy, że uzupełnianie energii rozpędza się maksymalnie do:
- +71 km/10 min., jeśli ładujemy się na stacji o mocy 125 kW lub wyższej (szybkość jazdy = „staram się trzymać 130 km/h”),
- +40 km/10 min., jeśli ładujemy się na stacji o mocy 50 kW (szybkość jazdy = „staram się trzymać 130 km/h”).
Nagranie z eksperymentu:
VW ID.3 już do obejrzenia w Polsce
Osoby, które chcą zapoznać się z Volkswagenem ID.3, ucieszą się, że od wtorku, 15 września, auto w turkusowej wersji Plus jest już w Volkswagen Home przy ul. Karolkowej 30 w Warszawie (Google Maps TUTAJ). Modelem mają też dysponować wybrane salony w Polsce, a od bieżącego tygodnia ma się rozpocząć wydawanie samochodu nabywcom.