Zgodnie z komunikatem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), do uzyskania dopłaty w ramach programu „Mój elektryk” kwalifikują się wszystkie samochody kupione od 1 maja 2020 roku. Czy to samo dotyczy leasingów? Sprawa nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać.

Leasing i „Mój elektryk” NFOŚiGW

Program obejmuje wszystkie auta kupione po końcu kwietnia 2020 (od 1 maja), więc teoretycznie z leasingami nie powinno być problemów. W praktyce jednak leasingów z dopłatami udzielą tylko te instytucje, które podpiszą umowę z Bankiem Ochrony Środowiska lub innym wyznaczonym przez NFOŚiGW. Jeśli zatem mamy leasing w firmie, która nie oferuje elektryków z dopłatami, nie mamy szans na uzyskanie dopłaty.

Wprost pisze o tym BOŚ w dokumencie, który odnalazł jeden z Forumowiczów, Pan ciastek (dopłaty dla firm na Forum, oryginalny plik PDF):

6. Czy można wnioskować o dotację dla umów leasingu już uruchomionych?

(…) Można będzie wystąpić o dotację jedynie w przypadku, gdy leasing został udzielony przez firmę leasingową, która zawarła z Bankiem umowę współpracy w zakresie realizacji Programu.

Jeśli mamy to szczęście, że samochód został wzięty w leasingu w firmie, która podpisała umowę z BOŚ, sytuacja jest tylko minimalnie lepsza. Bank tłumaczy bowiem, że konieczne będzie aneksowanie umów leasingowych i wyłuszczenie w nich „opłaty wstępnej” i „opłaty transferowej”, bowiem tylko one mogą zostać pokryte z dofinansowania.

BOŚ nie wspomina o tym w dokumencie, ale oprócz powyższego leasingodawcy muszą po prostu chcieć cofać się z dopłatami do starszych umów. Szczególnie, że do spełnienia jest szereg wymogów:

Dodatkowe warunki

Oprócz tego w całym procesie musi zostać spełniony cały szereg dodatkowych warunków, które wynikają wprost z programu:

  • zakupione auto powinno być fabrycznie nowe, z przebiegiem poniżej 50 kilometrów,
  • umowa leasingu nie może być zawarta na mniej niż dwa lata, w którym to okresie użytkujący jest zobowiązany do utrzymania samochodu
  • wniosek musi zostać złożony najpóźniej do 30 kwietnia 2022 roku, przed upłynięciem okresu trwałości zdarzenia.

Wnioski o dopłaty do samochodów elektrycznych zaczną być zbierane 22 listopada. „Mój elektryk” NFOŚiGW dla aut wziętych w leasing wystartuje wtedy, gdy firmy udzielające leasingów ogłoszą dostępność takich pojazdów i ofert, ponieważ to one będą beneficjentami, tj. będą otrzymywały dopłaty od banku – użytkownik samochodu zyska na niższej wpłacie lub racie.

Firmy mogą decydować się na zakup zarówno samochodów osobowych (kategoria M1), jak też jednośladów, trzy- i czterokołowców oraz elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: