Podczas jazd testowych nową Kią Niro EV dziennikarze usłyszeli całą serię ciekawostek o nowym elektrycznym crossoverze południowokoreańskiego producenta. Postanowiliśmy wybrać cztery z nich, o których jeszcze nie mówiliśmy albo których nie omawialiśmy zbyt szczegółowo i zebrać je do osobnego artykułu. Wśród nich jest podgrzewanie baterii przed ładowaniem, mechanizm czyszczenia hamulców oraz szczegóły dotyczące wyciszenia auta.

Kia Niro EV – warto wiedzieć

Wyłączanie rekuperacji / oczyszczanie hamulców

Kia Niro EV daje możliwość całkowitego wyłączenia rekuperacji i tymczasowego korzystania z klasycznej hydrauliki. To funkcja czyszczenia tarcz hamulcowych (ang. Brake Disc Cleaning), można ją stosować, gdy tarcze robią się brudne lub zardzewiałe od nieużywania. Aby wyłączyć rekuperację Niro EV i aktywować BDC, należy przytrzymać przycisk Auto Hold przez co najmniej trzy sekundy. Na licznikach powinien wyświetlić się komunikat Brake Disc Cleaning On. W identyczny sposób można mechanizm wyłączyć i przywrócić rekuperację.

System działa w przedziale od 0 do 80 km/h oraz wyłącza się samoczynnie po 8-10 naciśnięciach hamulca.

Podgrzewanie baterii zimą (ang. battery conditioning)

Ten temat opisywaliśmy już parokrotnie, lecz warto go przypomnieć. Kiedy nawigacja prowadzi samochód do stacji ładowania a temperatury są niskie, wtedy Niro EV zdecyduje się na podgrzanie ogniw, żeby skrócić postój przy ładowarce. Żeby mechanizm się uruchomił, wyświetlany zasięg musi wynosić co najmniej 40 kilometrów, bateria musi być pełna w co najmniej 25 procent i mieć mniej niż 20 stopni Celsjusza. Odległość do stacji ładowania musi być wyższa niż taka, która jest potrzebna do optymalnego podgrzania ogniw. Docelowa temperatura to 22 stopnie Celsjusza.

Mechanizm ma swoją pomarańczową kontrolkę z symbolem grzałki wpisanej w akumulator. Pojawia się ona obok informacji o zasięgu:

Wymiary

Kia Niro EV oraz jej siostry, Niro HEV i Niro PHEV, powstały na tej samej platformie Kia K3. Mają o 2 centymetry większy rozstaw osi niż Niro (2019), są szersze o 2,5 i dłuższe o 6,5 centymetra. Ale Niro EV jest najwyższa spośród trzech sióstr, ma 1,56 metra wysokości, o 2,5 centymetra więcej niż wariant HEV i PHEV. Dlaczego? Bo w podłodze konieczne było wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na baterię. Bateria jest grubsza niż 2,5 cm, więc spodziewamy się, że zmniejszono też prześwit w stosunku do wariantów spalinowych.

Lepsze wyciszenie dzięki optymalizacjom

W recenzji Kii Niro EV pisaliśmy, że auto wydaje się cichsze niż poprzednia generacja e-Niro, w której hałas z nadkoli był raczej trudny do przeoczenia. Okazuje się, że nasze obserwacje są słuszne. Sam producent mówi o usprawnieniach dotyczących wyciszenia, w tym m.in. o większej sztywności struktury, do której zamocowane są amortyzatory, o dodatkowej osłonie i matach w bocznej części dywanika. Pojawia się wreszcie wzmianka o folii izolacyjnej na przedniej szybie oraz o nowych elementach w przedniej części samochodu (Reduced Motor Noise).

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: opisy wielu nowych funkcji znajdują się w TYM PLIKU (PDF, ~99 MB). Kia dystrybuowała go wśród dziennikarzy.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: