Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Kia EV6 z aktualizacją oprogramowania, która podgrzewa baterię zimą. Instalacja tylko w serwisie

Europejski oddział Kii poinformował o aktualizacji oprogramowania, która dba o podgrzanie baterii przed ładowaniem. Software jest dostępny w Kiach EV6 z rocznika modelowego (2023), natomiast w roczniku modelowym (2022) wgranie go wymaga wizyty w serwisie. Aktualizacja powinna skrócić czas postojów na ładowarkach przy niskich temperaturach, co jest szczególnie ważne w trakcie zimowych podróży.

Kia EV6 z szybszym ładowaniem przy niskich temperaturach

Kiedy jest ciepło, baterie Li-ion pracują w komforcie termicznym, niekiedy wymagają wręcz schłodzenia, żeby się nie przegrzały. Kiedy robi się chłodno, ich wydajność spada ze względu na własności fizykochemiczne (mniejsza naturalna ruchliwość atomów, mniejsze odległości między cząsteczkami).

Dlatego podczas niższych temperatur samochody elektryczne obniżają moce ładowania, żeby zapobiec procesowi platerowania litem. Zbyt duże moce (natężenia) odpowiadają próbie przepychania jonów na siłę. Lit nie nadążałby z wciskaniem się w szczeliny anody, odkładałby się na jej powierzchni, co w przyszłości doprowadziłoby do wzrostu litowych dendrytów i uszkodzenia ogniwa.

Rozwiązanie problemu jest proste: wystarczy podgrzać ogniwa do temperatury pokojowej lub wyższej. Ale żeby to zrobić, samochód musi wiedzieć, że zmierza do stacji ładowania. Tesle robią to od lat, BMW nauczyły się niedawno, auta koncernu Hyundaia wzbogacono o tę funkcję w roku 2022, choć „Tryb zimowy” był widoczny w ustawieniach co najmniej od roku 2020. Najnowsze wersje Hyundaia Ioniqa 5 i Kia Niro EV posiadają umiejętność podgrzewania baterii przed ładowaniem.

Europejski oddział Kii obiecuje, że mechanizm jest dostępny w Kii EV6 MY23 (tj. z rocznika modelowego (2023)). Starsze samochody muszą odwiedzić serwis, żeby zaaplikowano im aktualizację. Ani Kia EV6, ani Hyundai Ioniq 5 czy 6 nie posiadają bowiem możliwości zdalnej aktualizacji software’u kontrolującego mechanizmy samochodu, OTA ma być dostępne tylko przy mapach i multimediach.

Nowy software dba o podgrzanie baterii do temperatury 21 stopni Celsjusza, kiedy samochód zmierza do ładowarki i poziom baterii jest wyższy lub równy 24 procent. Kia obiecuje, że dzięki niemu moce ładowania EV6 zimą wzrosną nawet o 50 procent w stosunku do sytuacji przed zainstalowaniem aktualizacji. Obecny deklarowany czas ładowania do 80 procent w okolicy 0 stopni Celsjusza to mniej więcej 35 minut (źródło).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version