Zasięg samochodu elektrycznego jest ważny, ale podczas podróżowania istotne są w sumie cztery czynniki: zasięg, zużycie energii, szybkość ładowania oraz dostęp do infrastruktury z ładowarkami zapewniającymi wysokie moce uzupełniania energii. Postanowiliśmy sprawdzić, czy rozbudowa sieci Ionity może sprawić, czy Kia EV6 dojedzie nad morze szybciej niż Tesla Model 3 LR.

Symulowany wyścig: Tesla Model 3 vs Kia EV6

Ze względu na gigantyczne korki pod Wrocławiem założyliśmy, że jedziemy z Oleśnicy. Celem naszej podróży są Dębki, bo Władysławowo w sezonie urlopowym jest dramatycznie zatłoczone. Oczywiście, trasę celowo dobraliśmy tak, żeby przechodziła w pobliżu stacji ładowania Ionity. Założyliśmy, że na drogach ekspresowych i autostradach jedziemy z maksymalnymi możliwymi szybkościami: 120 i 140 km/h. Do pokonania mamy 590 kilometrów, głównie drogami S8 i A1, przynajmniej tak mówią Mapy Google.

Tam, gdzie było to potrzebne, przyjęliśmy następujące dane:

  • Kia EV6 77,4 kWh RWD: 21,3 kWh/100 km/h przy 120 km/h, 25,1 kWh/100 km przy 140 km/h, bateria 77,4 kWh, rozładowywana do 10 procent,
  • Tesla Model 3 LR AWD: 17,6 kWh/100 km przy 120 km/h (źródło), 21,8 kWh/100 km przy 140 km/h (pomiary naszego Czytelnika), bateria 73 kWh rozładowywana do 10 procent. UWAGA, to nie jest najnowszy wariant 82 kWh, ponieważ nie dysponujemy jeszcze pomiarami dla niego.

Przeciętny spalinowy samochód osobowy według Map Google pokona tę drogę w czasie 5:30 godziny. A Better Route Planner dla Kii EV6 sugeruje inną trasę, proponuje, żeby ominąć Łódź, a jechać przez Ostrów Wielkopolski, Inowrocław, a na A1 wskakiwać dopiero pod Toruniem. Ma to zaowocować 5:33 godziny jazdy plus dwoma postojami na ładowanie: 8- i 12-minutowym. Podróż zajmie w sumie 5:53 godziny:

A jak to będzie z Teslą Model 3 LR? Ku naszemu zaskoczeniu ABRP zaproponował kompletnie inną trasę, dłuższą o 108 kilometrów (!), żeby tylko skorzystać z Superchargerów. W efekcie Model 3 potrzebował o 9 minut więcej niż EV6, podróż trwała 6:02 godziny przy 37 minutach poświęconych na ładowanie. W wariancie z baterią 82 kWh czas był zbliżony, w kalkulacji naszego Czytelnika wyszedł nawet krótszy:

Czas jazdy dla Tesli Model 3 Long Range (2021)

Czas jazdy dla Tesli Model 3 LR (2021) z baterią o pojemności całkowitej 82 kWhCo by się stało, gdyby Tesla pojechała ścieżką Kii EV6? Prawdopodobnie musiałaby się ładować w tych samych miejscach i poświęcić zbliżoną ilość czasu na ładowanie. Pierwszy przystanek to stacja Orlen Charge o mocy 100 kW, drugi – uruchomiona kilka dni temu stacja Ionity na MOP Olsze działająca z mocą do 350 kW.

Komplikujemy sobie zadanie – puszczamy Kię EV6 trasą auta spalinowego i (mniej więcej) Tesli

A gdyby odwrócić role i puścić EV6 drogą, którą Mapy Google wyznaczyły dla samochodu spalinowego? Tutaj będziemy musieli się nieco nagimnastykować i podzielić trasę na części:

  • Oleśnica -> stacja ładowania GreenWay w centrum Shopin Łódź, 202 kilometry, 1:50 h,
  • Shopin Łódź -> stacja ładowania Ionity na MOP Olsze Północ, 266 kilometrów, 2:14 h,
  • MOP Olsze Północ -> Dębki, 128 kilometrów, 1:50 h.

Pierwszy odcinek pokonamy bez problemu i zostanie nam około 34 kWh / 163 kilometry zasięgu (44 procent baterii). Teoretycznie potrzebujemy tylko około 100 kilometrów zasięgu, żeby dojechać do następnej stacji „na oparach”, w praktyce takie podejście nie jest zbyt rozsądne. Skoro chcemy rozpędzić się do 140 km/h, musimy naładować baterię do co najmniej 86 procent (25,1 * 2,66 = 66,8 kWh) – a i to będzie jazda na styk. Tak naprawdę lepiej będzie przebić 90 procent, żeby mieć trochę zapasu. Efekt? Przy mocach 90-kilowatowych stacji ładowania GreenWay Polska oraz krzywej ładowania Kii EV6 czeka nas 1 godzina postoju.

Na ostatniej stacji ładowania Ionity będzie już prościej, na pokonanie 128 kilometrów po uwzględnieniu obwodnicy Trójmiasta i dojazdu do Dębek spokojnie powinno nam wystarczyć 25-30 kWh energii. Wystarczy 10 minut postoju. Czyli do czasu jazdy, który według Map Google wyniesie 5:54 minuty należy doliczyć 1:10 godziny ładowania. Ponad 7 godzin czasu podróży wraz z ładowaniami, ponad godzina dłużej niż z wykorzystaniem trasy wyznaczonej przez ABRP.

A teraz zobaczmy, co się stanie, gdy zostanie oddana stacja ładowania Ionity w Kutnie. Wtedy mamy do przejechania nieco większy fragment z Oleśnicy i nadal pokonamy go na jednym ładowaniu, a nasz postój na ładowarce będzie trwał nie 1 godzinę, lecz około 20-25 minut. Nasza podróż nadal potrwa dłużej niż w przypadku trasy wyznaczonej przez ABRP, ale skróci się o dobre 40 minut.

Wnioski, czyli dlaczego ważna jest moc ładowania i infrastruktura

Wyniki Kii EV6 na tle Tesli Model 3 pokazują, dlaczego tak ważna oprócz zasięgu jest infrastruktura ładowania obsługująca najwyższe moce uzupełniania energii. Przy podróżowaniu samochodem elektrycznym warto też pamiętać, żeby nie wyznaczać tras WYŁĄCZNIE z użyciem Map Google. Znacznie rozsądniejsze będzie zasymulowanie typowych podróży z użyciem A Better Route Planner. To szczególnie istotne, jeśli stoimy przed zakupem samochodu elektrycznego.

Może się bowiem okazać, że trasę, którą często odbywamy, szybciej przejedziemy modelem A niż wydawałoby się lepszym-wydajniejszym-popularniejszym-polecanym modelem B.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Kię EV6 wybraliśmy, ponieważ niedawno nią jeździliśmy, znamy jej możliwości, zmierzyliśmy jej zużycie energii i czas ładowania. Podobne wyniki na tej trasie osiągnąłby Hyundai Ioniq 5. Auta elektryczne, które ładują się z niższymi mocami, potrzebowałyby odpowiednio więcej czasu. Różnice będą tym większe, im podróż będzie dłuższa i więcej będzie w kraju stacji Ionity – warto o tym pamiętać planując zakup nowego samochodu elektrycznego.

Nota 2: zdecydowaliśmy się na Oleśnicę na chybił-trafił, żeby ominąć obecne korki w okolicach Wrocławia. Z innych części Polski wyniki mogą być zupełnie inne, tutaj znowu zadecyduje dostępność szybkich ładowarek oraz ich ułożenie na planowanej trasie.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 2.6]