Regularnie wraca do nas pytanie, ile pieniędzy będzie miał Fundusz Niskoemisyjnego Transportu na dopłaty do samochodów elektrycznych. Choć rok 2019 już się zamknął, nie znamy faktycznych kwot, jakie wpłynęły na konto. Wiemy natomiast jakie były planowane przychody Funduszu Niskoemisyjnego Transportu do 2027 roku. Oto one.

FNT i dopłaty do aut elektrycznych

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu jest funduszem (kontem bankowym), z którego finansowane będą dopłaty do aut elektrycznych, ale też inne inicjatywy związane z rozwojem elektromobilności, w tym budowa stacji ładowania i, co ciekawe, tankowania gazu ziemnego. Zgodnie z obliczeniami nieistniejącego już Ministerstwa Energii, przychody Funduszu w latach 2019-2027 powinny być następujące:

  • 2019 – 340,6 miliona złotych,
  • 2020 – 516, 2 miliona złotych,
  • 2021 – 617,46 miliona złotych,
  • 2022 – 815,05 miliona złotych,
  • 2023 – 839,4 miliona złotych,
  • 2024 – 865,21 miliona złotych,
  • 2025 – 892,08 miliona złotych,
  • 2026 – 919,42 miliona złotych,
  • 2027 – 946,73 miliona złotych.

Te pieniądze już są zbierane w postaci np. dodatkowej opłaty paliwowej oraz z akcyzy na paliwo. Ministerstwo Energii założyło, że w ciągu 7 lat uda się uzbierać w sumie 6,75 miliarda złotych.

Start naboru wniosków o dopłaty – na początku 5000-1 000 samochodów, by sprawdzić popyt?

Gdyby plan się powiódł i na konto FNT w 2019 roku faktycznie trafiło 340,6 miliona złotych, wystarczyłoby to na dofinansowanie maksymalnie 9 082 samochodów elektrycznych (co już kiedyś liczyliśmy). W 2020 roku byłoby to 13 765 aut. Są to jednak kwoty maksymalne, ponieważ Fundusz zostanie rozdysponowany na:

Należy się zatem spodziewać, że cała pula środków na dopłaty do aut elektrycznych z 2019 roku pozwoli na przyjęcie maksymalnie około 5-8 tysięcy wniosków, a reszta pieniędzy zostanie przeznaczona na dofinansowanie stacji ładowania i transportu zeroemisyjnego. Na szczęście rok 2020 już się zaczął, a pieniądze nadal płyną.

Naborem wniosków o dopłaty zajmie się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Spodziewamy się, że pierwsza pula środków, pierwszy nabór wniosków zostanie ograniczony do około 500-1 000 samochodów, żeby sprawdzić zainteresowanie programem.

> Senat przyjął „naszą” nowelizację ustawy. Spodziewany czas wejścia w życie około połowy lutego 2020 [akt]

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]