Jak odróżnić starszego Renault Zoe z mniejszą baterią od Zoe 41 kWh? Czy wersje z różnymi bateriami trakcyjnymi czymś się od siebie różnią? Oto odpowiedź.
Jak odróżnić Zoe 22 kWh od Zoe 41 kWh?
Spis treści
Najłatwiej jest odróżnić oba samochody po plakietce na tylnej klapie bagażnika (zdjęcie na górze). Zoe 22 kWh miał tylko oznaczenie „Z.E.”, podczas gdy Zoe z baterią 41 kWh – „Z.E. 40 Electric”.
Zoe Z.E. a Zoe Z.E. 40 Electric – inne różnice
Renault Zoe z baterią o pojemności 41 kWh został wprowadzony na rynek pod koniec 2016 roku, w raczej niewielkiej ilości. Masowo dostępny był od 2017 roku. Tak więc nie istniały modele z baterią o pojemności 41 kWh wyprodukowane przed drugą połową 2016 roku.
> Test: Renault Zoe 41 kWh – 7 dni jazdy [WIDEO]
Ta różnica w pojemności baterii stanowi kolejną wskazówkę: Renault Zoe 22 kWh wyświetlał na liczniku 130-170 kilometrów zasięgu przy pełnym naładowaniu. Natomiast nowszy Zoe 41 kWh przy naładowaniu do pełna nawet zimą nie powinien wyświetlać mniej niż 200 kilometrów zasięgu – a zwykle jest to 230-250 kilometrów.
UWAGA. Należy pamiętać, że Renault Zoe ma tak zwany „tryb salonu” (ang. showroom mode), w ramach którego pokazuje większy zasięg niż faktycznie osiągniemy.
Coraz rzadsze szybkie ładowanie: 43 -> 22 kW
Wersje Renault Zoe sprzed 2015/2016 roku mogły być ładowane trójfazowym prądem przemiennym (AC) z mocą do 43 kilowatów („Q”, silnik Continental). Następnie Renault uzupełniło gamę samochodami z silnikami własnej konstrukcji („R”, silnik Renault), które pozwalały na ładowanie z mocą do 22 kW. Warianty R wypierały warianty Q, te ostatnie właściwie wycofano z rynku w roku 2019.
Na co to wpływa?
- silniki Renault oznaczane literką „R” (dawniej R240, później R90, R110, R135) umożliwiają ładowanie z maksymalną mocą 22 kilowatów, ale pozwalają na osiągniecie większych zasięgów – są efektywniejsze energetycznie,
- silniki Continental oznaczane literką „Q” (dawnie Q210, teraz Q90) są dużo rzadziej spotykane, ale na niektórych rynkach nadal dostępne. Silniki Continental umożliwiają ładowanie z maksymalną mocą 43 kW, jednak oferują mniejszą efektywność energetyczną, a więc niższe zasięgi.
Żeby nowy Renault Zoe 41 kWh posiadał opcję ładowania z maksymalną mocą 43 kilowatów (prąd przemienny, AC), musi posiadać silnik Q90 – wariant R90 obsługuje maksymalnie 22 kW. Warto również pamiętać, że jest to moc maksymalna i początkowa. Wraz ze wzrostem temperatury baterii i stopnia jej naładowania, będzie ona spadać.
WAŻNE: „kW” to moc, na przykład żarówka 100-watowa to żarówka o mocy 0,1 kilowata (kW) albo silnik [samochodu] o mocy 50 kW. Natomiast „kWh” to jednostka energii, która może zostać zgromadzona w baterii, na przykład 22 kWh, 41 kWh.