Jak odróżnić kabel ładowania prądem przemiennym 1-fazowy od 3-fazowego? Wystarczy szybki rzut oka i ocena grubości przewodu: kabel 1-fazowy prawie zawsze będzie cieńszy i zawsze będzie lżejszy od 3-fazowego.
Kabel 1-fazowy a kabel 3-fazowy do elektryka
Spis treści
Niektóre samochody elektryczne – na przykład Tesla czy BMW i3 – potrafią wykorzystać wszystkie fazy prądu w gniazdku. Dlatego należy do nich dobierać kable 3-fazowe. Kable 1-fazowe również będą działać, ale sam proces ładowania będzie trzykrotnie wolniejszy.
> Koszt naładowania samochodu elektrycznego w domu i na stacjach ładowania
Jak odróżnić te kable? Najważniejsza różnica to grubość. Kabel 1-fazowy (na zdjęciu po lewej oraz poniżej) w zależności od producenta będzie miał średnicę pomiędzy między grubą kredką a palcem.
Kabel 3-fazowy musi mieć grubość co najmniej najgrubszego palca (kciuka) ze względu na dodatkowe żyły w środku. Oprócz tego kabel 3-fazowy zawsze będzie odczuwalnie cięższy
Samochody elektryczne i ładowanie wielofazowe
Samochody potrafiące wykorzystać ładowanie z 3 faz:
- Renault Zoe (do 22 lub 43 kW),
- Tesla w wersji europejskiej (wszystkie modele),
- BMW i3 w wersji europejskiej (do 11 kW).
Samochody wykorzystujące tylko 1 fazę:
- Nissan Leaf (1. & 2. generacja),
- Jaguar I-Pace,
- VW e-Golf (2017),
- Hyundai Ioniq Electric,
- Kia Soul EV/Electric,
- oraz praktycznie wszystkie auta przeznaczone na rynek amerykański (także Tesla) lub sprowadzane do Polski ze Stanów Zjednoczonych.
|REKLAMA|
|/REKLAMA|