Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Jak mocno spowalnia elektryka odzyskiwanie energii? Bardzo: jak podjazdy w górach

New Nissan LEAF

Jeśli nie jeździcie jeszcze samochodem elektrycznym, a chcielibyście doświadczyć „hamowania rekuperacyjnego”, poszukajcie w okolicy dużej górki. Spowolnienie z powodu podjazdu będzie odpowiadać rekuperacji, czyli mechanizmowi odzyskiwania energii z kół. A jakiej góry szukać? Łatwo to obliczyć.

Górka, czyli test rekuperacji „na sucho”

Mortal Motortrend.com przeprowadził precyzyjne pomiary spowolnienia wywołanego rekuperacją (odzyskiem) energii. Sprawdzono Tesla Model 3, Nissana Leafa i Chevroleta Bolta. Oto wyniki, które otrzymano:

Jak przeliczyć te wartości na nachylenie drogi? To proste. Wystarczy każdą z tych wartości potraktować funkcją arc sin. Otrzymujemy wtedy nachylenie górek w stopniach:

> Autostradowy zasięg Tesla Model S P85D w zależności od szybkości jazdy [OBLICZENIA]

Przeliczamy stopnie na procent i wychodzi… podjazd na Przełęcz Szklarską

Czy to dużo? Bardzo! Takie nachylenia są w Polsce na terenach mocno pofałdowanych, przede wszystkim w górach. Warto jednak pamiętać, że na polskich znakach stosuje się procent, a nie kąt nachylenia. Jak przeliczyć stopnie na procent nachylenia? Wystarczy skorzystać z funkcji tangens:

Dla porównania: znak A-23 „Stromy podjazd” stosuje się w Polsce przy podjazdach o nachyleniu większym niż 6 procent i drodze z trudnymi zakrętami. Czyli regeneracja energii będzie w stanie wyhamować elektryka nawet przy zjazdach z dużych górek.

Na zdjęciu: Nissan Leaf (c) Nissan; zdjęcie ilustracyjne

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version