Bartosz Tomeczko jest właścicielem Tesli Model S 85 z 2013 roku. Samochód kupił niedawno i dość szybko zdecydował się na dokupienie adaptera CCS / Combo2, który pozwala na szybkie ładowanie auta na dostępnych w kraju szybkich stacjach ładowania innych niż Tesla Supercharger. Oto, do jakiej mocy się rozpędził.
Tesla Model S: jakie ma gniazdo ładowania i jakie ma możliwości?
Spis treści
Zacznijmy od pewnego wyjaśnienia: w przeciwieństwie do Tesli Model 3, sprzedawane w Europie Tesle Model S i X dysponują obecnie gniazdami fizycznie kompatybilnymi z Type 2. Czyli można je podłączyć do słupka ładowania z kablem zakończonym wtykiem Type 2 (po lewej), ale nie ma mowy, żebyśmy podpięli samochód do kabla z wtykiem CCS / Combo2 (po prawej), bo w gnieździe nie ma miejsca na dwa dolne piny:
Czyli Tesla Model S lub X może być ładowana:
- szybko, z maksymalną mocą do 120-150 kW, przy ładowaniu z Superchargera Tesli (prąd stały, DC),
- dość szybko, do 50 kW, ze stacji szybkiego ładowania z wtykiem Chademo i przejściówką Chademo-Type 2 (prąd stały, DC),
- umiarkowanie szybko, do 11, 16 lub 22 kW, ze słupka ładowania z gniazdem/kablem Type 2 (prąd przemienny, AC).
Natomiast Tesli Model S lub X nie naładujemy szybko na stacji ładowania wyposażonej w kabel zakończony wtykiem CCS / Combo2. To o tyle uciążliwe, że właśnie ten standard najbardziej się dziś rozwija i oferuje najwyższe moce ładowania.
> Samochody elektryczne osiągające najwyższe moce ładowania [RANKING luty 2019]
Rozwiązanie: przeróbka samochodu za 2,1 tysiąca złotych i adapter
Problem można rozwiązać. Tesla daje możliwość dokupienia adaptera Type 2-CCS do Tesli Model S i X. To przejściówka, którą z jednej strony wtykamy w gniazdo Type 2 do samochodu, a z drugiej – we wtyk CCS na stacji ładowania.
Adapter otrzymujemy podczas przeróbki auta, która trwa 2-4 godziny i kosztuje w Polsce 2,1 tysiąca złotych. Dokonuje jej serwis w Warszawie, polega na wymianie wiązki przewodów. Dzięki niej nawet starsze Tesle Model S i X mogą ładować się na szybkich stacjach ładowania z wtykami CCS.
> Aktualna mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych
Test szybkości ładowania. Jest… umiarkowanie szybko
Bartek Tomeczko przeprowadził test takiego adaptera na urządzeniu Delta obsługiwanym przez GreenWay Polska, a zlokalizowanym w centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu. Według deklaracji operatora jest to jedno z trzech urządzeń, które teoretycznie obsługuje moc 100 kW.
Piszemy „teoretycznie”, ponieważ nikomu nie udało się tam rozpędzić do więcej niż około 70-75 kW, przynajmniej nie dysponujemy takim świadectwem. Również w tym przypadku Tesla Model S tylko na moment wyskoczyła powyżej 60 kW, przez pewien czas znajdowała się nad 50 kW, a później moc ładowania spadła poniżej tej wartości. Czyli do poziomu zbliżonego do standardowej stacji ładowania 50 kW.

Najwyższa moc ładowania osiągnięta na stacji GreenWay Polska w Magnolia Park (c) Bartek Tomeczko / YouTube
Przez dłuższy czas samochód odzyskiwał około +250 km/h, czyli około +42 km w 10 minut. Na Superchargerze Tesli ten sam model zwykle ładuje się dwa razy szybciej:
Warto obejrzeć i zasubskrybować, bo takich filmów zapewne będzie więcej:
Zdjęcie adaptera CCS (c) Electrek, fotografia z odzyskiwaniem zasięgu 500 km/h (c) Bjorn Nyland / YouTube, pozostałe zdjęcia (c) Bartek Tomeczko / YouTube