Ile kosztuje naładowanie do pełna samochodu elektrycznego marki Tesla? Jakie są koszty energii w Tesli Model 3 w porównaniu do kosztów paliwa w samochodzie spalinowym? Ile kosztuje naładowanie Tesli 3 w domu, a ile na Superchargerze według najnowszych stawek, które wprowadzono w 2019 roku? Spróbujmy to policzyć.

Koszt ładowania Tesla Model 3 w Polsce

Pierwszym wariantem Tesli 3 w Polsce będą prawdopodobnie Tesla Model 3 Dual Motor (Long Range AWD) oraz Tesla Model 3 Performance. Z kolei w maju do Europy może trafić Tesla Model 3 Mid Range. Dane techniczne tych aut, które są istotne w dalszej części obliczeń, to:

  • Tesla Model 3 Dual Motor / Performance: pojemność baterii 75 kWh, realny zasięg przy spokojnej jeździe podczas dobrej pogody: około 500 / około 450 kilometrów (źródło: Realny zasięg Tesla Model 3 Performance – TEST Bjorna Nylanda [YouTube]), natomiast przy 120 km/h około 420 / około 400 km.
  • Tesla Model 3 Mid Range: pojemność baterii 62 kWh, realny zasięg przy spokojnej jeździe podczas dobrej pogody: około 420 kilometrów, natomiast przy 120 km/h około 330 km (dane szacunkowe).

Zakładamy, że ładowanie samochodu odbywa się:

  • na stacjach Greenway z użyciem CCS,
  • na Superchargerach,
  • w domu.

…oraz że cena paliwa wynosi 4,7 złotego za litr.

Najtaniej: w domu w taryfie G12 lub jednym z jej wariantów (G12w, G12as)

Jako że jeszcze nie skończył się w Polsce teatrzyk w sztuczne obniżanie cen energii, nie wiemy, jakie są ostateczne ceny prądu w 2019 roku. Dlatego zakładamy, że korzystamy w domu z taryfy G12 w jednym z jej najtańszych wariantów, a cena energii to 0,42 zł/kWh. Przy ładowaniu uwzględniamy oczywiście straty na ładowarce oraz na ogrzewanie lub chłodzenie baterii, które, zakładamy, wynoszą około +8 procent.

Po tych zastrzeżeniach możemy obliczyć koszt ładowania Tesli 3 w domu:

  • Tesla Model 3 Performance (samochód z parametrami lepszymi niż Audi RS4 i BMW M3)
    • 34 zł za naładowanie baterii do pełna,
    • 7,6 zł / 100 km przy spokojnej jeździe („staram się trzymać 90-100 km/h” lub „jeżdżę w mieście”), co odpowiada 1,6 litra benzyny na 100 km.
    • 8,5 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 1,8 l / 100 km.
  • Tesla Model 3 Dual Motor (samochód z parametrami podobnymi do Audi S4 i BMW 330i)
    • 34 zł za naładowanie baterii do pełna,
    • 6,8 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 1,4 l / 100 km,
    • 8,1 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 1,7 l / 100 km.
  • Tesla Model 3 Mid Range
    • 28,1 zł za naładowanie baterii do pełna,
    • 6,7 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 1,4 l / 100 km,
    • 8,5 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 1,8 l / 100 km (wartości szacunkowe).

Komentarz: samochód klasy D segmentu premium będzie nas kosztował mniej niż najbardziej oszczędne skutery spalinowe. Z tyłu zostanie prawdopodobnie nawet komunikacja miejska i to w wariancie z biletami miesięcznymi.

Tanio: w domu w taryfie G11 (0,62 zł/kWh*)

*) wartość prognozowana

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu będzie niski nawet wtedy, gdy nie chcemy zmieniać taryfy na „tanie weekendy” (G12w) lub „antysmogową” (G12as). Jeżeli pozostaniemy w taryfie G11, a ceny prądu 2019 wzrosną średnio do 0,62 zł/kWh, to ładowanie i jazda Tesla Model 3 będzie nas kosztować:

  • Tesla Model 3 Performance
    • 50,2 zł za uzupełnienie baterii do pełna,
    • 11,2 zł / 100 km przy spokojnej jeździe („staram się trzymać 90-100 km/h” lub „jeżdżę w mieście”), co odpowiada 2,4 litra benzyny na 100 km,
    • 12,6 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 2,7 l / 100 km.
  • Tesla Model 3 Dual Motor
    • 50,2 zł za uzupełnienie baterii do pełna,
    • 10 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 2,1 l / 100 km.
    • 12 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 2,5 l / 100 km.
  • Tesla Model 3 Mid Range
    • 41,5 zł za uzupełnienie baterii do pełna,
    • 9,9 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 2,1 l / 100 km.
    • 12,6 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 2,7 l / 100 km.

Komentarz: widzimy więc, że nawet przy ładowaniu w droższej taryfie G11 jazda wygodnym sedanem klasy D wyniesie nas mniej więcej tyle, ile jazda na dobrej klasy skuterze spalinowym z ekonomicznym silnikiem o pojemności 125 cm3 z elektronicznym wtryskiem. Te wartości spalania są nieosiągalne w samochodzie spalinowym.

Dość tanio: na Superchargerach Tesli (1,24 zł/kWh)

Superchargery Tesli mają tę zaletę, że nie musimy uwzględniać żadnych strat (patrz paragraf o Greenway): płacimy za tę energię, która trafiła do baterii. Po ostatniej podwyżce, a następnie obniżce koszty będą następujące:

  • Tesla Model 3 Performance
    • 93 zł za uzupełnienie baterii do pełna,
    • 20,7 zł / 100 km przy spokojnej jeździe („staram się trzymać 90-100 km/h” lub „jeżdżę w mieście”), co odpowiada 4,4 litra benzyny na 100 km.
    • 23,3 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 5 l / 100 km.
  • Tesla Model 3 Dual Motor
    • 93 zł za uzupełnienie baterii do pełna,
    • 18,6 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 4 litra benzyny na 100 km.
    • 22,1 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 4,7 l / 100 km.
  • Tesla Model 3 Mid Range
    • 79,9 zł za uzupełnienie baterii do pełna,
    • 18,3 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 3,9 litra benzyny na 100 km.
    • 23,3 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 5 l / 100 km (obliczenia szacunkowe).

Komentarz: mimo ostatnich grubych podwyżek cen energii na Superchargerach Tesli, jazda dzięki nim nadal jest bardzo ekonomiczna. Osiągnięcie spalania wynoszącego 4 litry na 100 kilometrów (Tesla Model 3 Dual Motor przy spokojnej jeździe) nie jest łatwe do osiągnięcia w samochodzie segmentu C, a w aucie segmentu D jeszcze się z takim wynikiem nie spotkaliśmy.

> Tesla podnosi ceny na stacjach ładowania. Spekulujemy: to nie ostatnia podwyżka

Najdrożej: na stacjach ładowania Greenway (2,19 zł/kWh)

Po podłączeniu samochodów do złącza szybkiego ładowania stacji Greenway Polska, samochód ładowałby się dziś [=styczeń 2019] z mocą 43-44 kW. Czyli po 45 minutach pobralibyśmy ze stacji maksymalnie 33 kWh energii. W najprostszej taryfie byłby to koszt  72,3 złotego. Po uwzględnieniu około 3 procent strat: 74,4 złotego.

Gdybyśmy chcieli uzupełnić baterie do pełna – czego zwykle się nie robi, bo powyżej 80 procent naładowania proces mocno zwalnia, więc zostalibyśmy obciążeni dodatkową stawką za blokowanie ładowarki – musielibyśmy robić to w 2-3 sesjach. Zakładając jednak, że zdecydujemy się na taką gimnastykę, koszty będą następujące (uwzględniamy 3 procent strat):

  • Tesla Model 3 Performance: 169,2 zł,
  • Tesla Model 3 Dual Motor (Long Range AWD): 169,2 zł,
  • Tesla Model 3 Mid Range: 139,9 zł.

> Nowy cennik Greenway 2019: Podwyżka o 16 procent i abonamenty

Po uwzględnieniu możliwych do pokonania zasięgów jazda kosztowałaby nas:

  • Tesla Model 3 Performance:
    • 37,6 zł / 100 km przy spokojnej jeździe („staram się trzymać 90-100 km/h” lub „jeżdżę w mieście”), co odpowiada 8 litrom benzyny na 100 km.
    • 42,3 zł / 100 km przy 120 km/h, co odpowiada 9 litrom benzyny na 100 km.
  • Tesla Model 3 Dual Motor:
    • 33,8 złotego / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 7,2 litra benzyny na 100 km.
    • 40,3 zł / 100 km przy jeździe z szybkością 120 km/h, co opowiada 8,6 litra benzyny na 100 km.
  • Tesla Model 3 Mid Range:
    • 33,3 zł / 100 km przy spokojnej jeździe, co odpowiada 7,1 litra benzyny na 100 km.
    • 42,4 zł / 100 km przy jeździe z szybkością 120 km/h (wartości szacunkowe).

Komentarz: nie ma co kryć, korzystanie ze stacji Greenway powinno być dla właścicieli Tesli 3 raczej wyjątkiem niż regułą. Koszty jazdy będą zbliżone do kosztów jazdy na benzynie.

Podsumowanie

Przy ładowaniu Tesli 3 w domu koszty energii („paliwa”) tego dużego skądinąd samochodu są niższe lub zbliżone do kosztów eksploatacji skutera z silnikiem o pojemności 125 cm3 albo jazdy komunikacją miejską. Możemy pokonywać tysiące kilometrów miesięcznie, a niemal nie odczujemy tego w portfelu – będzie 3-4 razy taniej niż gdybyśmy chcieli przejeżdżać te dystanse samochodem spalinowym.

> Dlaczego Tesla kończy program referrali? Być może z powodu 80+ Roadsterów oddanych za darmo. W Polsce najbliżej był Jerzy

Przy ładowaniu na Superchargerach nasze koszty podskoczą do kosztów paliwa auta klasy C z oszczędnym silnikiem Diesla lub jeżdżącego na LPG. Jeśli w trasę będziemy wyruszać ładując się uprzednio w domu – bo dlaczego by tego nie zrobić? – to powinniśmy zostać diesle i LPG z tyłu.

Natomiast ładując się wyłącznie na stacjach Greenway zapłacimy praktycznie tyle samo, co w samochodzie spalinowym zbliżonej wielkości. Jeśli więc ładowarka Greenway jest naszą jedyną opcją na naładowanie baterii, zakup Tesli Model 3 i jakiegokolwiek auta elektrycznego nie ma większego sensu.

Ilustracja otwierająca: amerykańska Tesla Model 3 podłączona do domowej stacji ładującej (c) Frugal Tesla Guy / YouTube

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 3]