Bjorn Nyland przeprowadził pomiar zużytej energii na schłodzenie samochodu w upale. Jego Tesla Model X przy 29 stopniach Celsjusza w słońcu i 21 stopniach ustawionych w kabinie w ciągu 2 godzin wykorzystała 1,89 kWh energii.
Pobór mocy przez klimatyzację w samochodzie elektrycznym
W trakcie dwugodzinnego postoju samochód stracił 9 kilometrów zasięgu co przy średnim zużyciu 0,21 kWh energii na 1 kilometr oznacza pobranie 1,89 kWh energii. Każda godzina kosztowała zatem 0,95 kWh energii przy następujących warunkach:
- duża powierzchnia samochodu, a więc duża nagrzewająca się powierzchnia,
- duża kabina do schłodzenia,
- temperatura na zewnątrz: 29 stopni Celsjusza,
- temperatura w kabinie: 21 stopni Celsjusza,
- brak rozgrzewających powietrze ludzi w kabinie.
> Najbardziej oszczędne samochody elektryczne na świecie [RANKING Top 10]
To oznacza, że długotrwały postój samochodem elektrycznym w korku na autostradzie będzie oznaczał utratę około 5-6 kilometrów zasięgu na każdą godzinę postoju. Oczywiście sytuacja może ulec zmianie, gdy powietrze dookoła będzie dodatkowo podgrzewane przez samochody spalinowe, a my – dla zrekompensowania strat – podniesiemy temperaturę w kabinie do 23-24 stopni zamiast 21 i włączymy dodatkowo tryb oszczędny.
Oto wideo z testem Bjorna Nylanda:
> Sprawność Tesli X 100D w zależności od temperatury: zima vs lato [WYKRES]
|REKLAMA|
|/REKLAMA|