Interesujące znalezisko Piotra Pawlaka, prezesa polskiego oddziału Forda. Na kanale EV Pulse trafił on na pomiary spalania generatora prądu zamontowanego w Fordzie F-150 Hybrid. Wykorzystano go do naładowania Tesli Model 3, zużyto 11,9 litra benzyny, by dodać 19,7 kWh energii. Co to znaczy?
Że spalanie Tesli Model 3 przy tym generatorze wynosi 7,8-9,6 l/100 km
Według Fueleconomy.gov, średnie zużycie energii Tesli Model 3 (2020) Long Range w trybie mieszanym wynosi 16,16 kWh/100 km. Po dodaniu 19,7 kWh energii możemy zatem przejechać 122 kilometry, co przekłada się na 9,6 litra na 100 kilometrów w generatorze prądu. Jednak portal TeslaFi – w oparciu o jazdę właściciela Tesli, a więc realne dane – wyliczył, że dodano aż 150 kilometrów zasięgu. Przekłada się to na „spalanie” Tesli Model 3 wynoszące 7,84 l/100 km (źródło).
Tesla Model 3 to samochód segmentu D ze specyfikacją pomiędzy Audi S4 a Audi RS4. Według Fueleconomy.gov spalanie Audi A4 Quattro z turbodoładowanym silnikiem benzynowym to 8,4 l/100 km, spalanie Audi S4 Quattro to 10,1 l/100 km. Tyle samo benzyny zużywa też Audi RS3 (RS4 dla rocznika (2020) nie ma):
Generator Forda F-150 pracował utrzymując stabilne 1 000 obrotów na minutę, zasięg uzupełniany był z szybkością +48,3 km/h. Choć przy niskich obrotach efektywność silników spalinowych rośnie, warto pamiętać, że osiągają one sprawność wynoszącą do 40 procent. Innymi słowy: generator spalił 7,8 litra na przywrócenie Tesli 100 kilometrów zasięgu, ale w tym aż 4,7 litra paliwa poszło na ogrzanie Wszechświata.
Czyli efektywne „spalanie” Tesli Model 3 – ilość energii z benzyny, jaka rzeczywiście trafiła do baterii – wynosi zaledwie 3,1 l/100 km. I nie uwzględniliśmy jeszcze po drodze strat na ładowaniu (generator -> bateria) oraz na generowaniu momentu obrotowego (bateria -> silniki). Z punktu widzenia nabywcy auta elektrycznego to ciekawostka, jednak miłośnikom samochodów spalinowych pokazuje, jak wielkie jest marnotrawstwo energii przy paleniu benzyny do napędzania kół.
Warto poczytać: For Science: Fuel consumption of the 7.2 kW Pro Power Onboard generator in the 2021 Ford F-150 hybrid
Zdjęcie otwierające: Tesla Model 3 ładuje się z generatora prądu Forda F-150 Hybrid (c) Chad Kirchner / EV Pulse