Wraz z wersją FSD beta 12.3.3 FSD beta przestało się tak przedstawiać. Teraz we wszystkich opisach technologia określana jest mianem FSD (Supervised), czyli (Nadzorowaną) Pełną Zdolnością do Jazdy Samodzielnej, (Nadzorowanym) FSD. Oprogramowanie z funkcjami, które znamy z Ameryki Północnej, może trafić do Europy pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.
FSD (Supervised) zachwyca. Z reguły. W Ameryce Północnej…
Spis treści
FSD (Supervised), dawne FSD beta, od końca marca oferowane jest wszystkim nabywcom Tesli w Stanach Zjednoczonych, a od paru dni również w Kanadzie, w ramach 30-dniowego darmowego okresu próbnego. Elon Musk jest mocno zdeterminowany, żeby wprowadzić technologię na rynek w tym, 2024 roku, jego zdaniem jest już ona mocno dojrzała.
Testerzy FSD beta/(Nadzorowanej) PZdJA są zachwyceni, jak dobrze software przewiduje strumień ruchu, obsługuje poprzeczne garby czy radzi sobie na autostradach, gdzie jest „praktycznie bezobsługowe”. Samochody bez problemu i całkowicie zgodnie z przepisami zawracają na drodze a jednocześnie potrafią bez żadnych skrupułów przekraczać ciągłe linie czy uzależniać włączanie kierunkowskazu od tego, czy w pobliżu są inne pojazdy (druga część filmu):
FSD V12 will occasionally ignore lane lines and not use turn signals during merges, as long as no other cars are around pic.twitter.com/TppAhhVYpO
— AI DRIVR (@AIDRIVR) March 26, 2024
W ruchu miejskim FSD beta/FSD (Supervised) przytarło już kilka razy felgami o krawężniki, zignorowało też parokrotnie czerwone światła na sygnalizatorach.
Co ciekawe, Elon Musk zdradził, że obecne treningi dotyczą platformy sprzętowej w trzeciej wersji (HW3.x, Hardware 3) a czwarta wersja (HW4, Hardware 4) działa w trybie emulacji, udaje trzecią wersję, żeby nauczyć się wszystkiego na jej błędach. Po wyjściu z trybu emulacji HW4 może okazać się sprawniejsze niż HW3, bo będzie dysponowało wyższą mocą obliczeniową niż HW3 (tryb „natywny”).
FSD beta / FSD (Supervised) w Europie
W Europie FSD (Supervised) będzie mogło jeździć dopiero wtedy, gdy pojawią się odpowiednie przepisy dopuszczające na szeroką skalę eksperymenty z jazdą autonomiczną, w tym inicjowanie pewnych manewrów przez samochód, nie kierowcę.
Europejska Komisja Gospodarcza przy ONZ, UNECE, pracuje nad legislacją, ale nie powinniśmy spodziewać się przełomów przed przełomem 2024/2025. Rohan Patel, pracownik Tesli ds. rozwoju biznesowego, zapowiada, że FSD (Supervised) zyska pewne dodatkowe funkcje bezpieczeństwa do końca roku, lecz wpuszczenie systemu na drogi nadal będzie leżało w gestii UNECE.
Nota od redakcji Elektrowozu: mamy wrażenie, że zmiana nazwy z „beta” na „(Supervised)” to jeden z ukłonów Tesli w stronę UNECE, przejście od mentalności Doliny Krzemowej do próby porozumienia się z twardym europejskim legislatorem.