Jeden z naszych Czytelników, vwir, zwrócił nam uwagę, że Ford Mustang Mach-E działa tak, jak Tesle na Superchargerach, tj. pozwala na uruchomienie procesu ładowania przez podpięcie kabla do portu. Sprawdziliśmy i rzeczywiście: europejscy właściciele Mustanga Mach-E zaczynają się chwalić tą funkcją na YouTube.
Plug & Charge w Europie w sieci Ionity dla Mustanga Mach-E i Porsche Taycan
Spis treści
Zapowiedź obsługi Plug & Charge (ISO 15118) dla Mustanga Mach-E i sieci Electrify America miała miejsce w grudniu 2020 roku. Informacji o mechanizmie nie znaleźliśmy na polskiej stronie Forda, czemu w sumie trudno się dziwić – na dziś (1 sierpnia 2021) nie ma w Polsce ani jednej czynnej stacji Ionity. A jednak właściciele wybranych modeli samochodów elektrycznych mieszkający w niektórych częściach świata mogą już korzystać z Plug & Charge.
Z przeglądu, którego dokonaliśmy podczas prac nad tym artykułem, wynika, że Plug & Charge powinno być aktywne:
- w Porsche Taycan w sieci Electrify America (Ameryka Północna) i Ionity (Europa),
- w Fordzie Mustangu Mach-E w sieci Electrify America i Ionity.
W obu przypadkach możliwe są ograniczenia regionalne. Na przykład Ionity chwaliło się, że chce udostępnić mechanizm Plug & Charge od stycznia 2021 roku w łącznie 19 krajach europejskich. Od października 2020 funkcjonował on w 7 krajach i dotyczył wyłącznie Porsche Taycan. Usługę należy włączyć ręcznie w aplikacji Forda (opcja Vehicle -> FordPass Charging Network), musi być więc ona tam dostępna:
Ford Mustang Mach-E i cennik Ionity
Płatność za ładowanie odbywa się automatycznie, tj. konto właściciela samochodu zostaje obciążone opłatą za usługę po zakończeniu procesu ładowania. W przypadku widocznego na filmie właściciela Mustanga Mach-E było to 0,21 euro za pobranie 0,682 kWh energii, co pasuje do obiecywanej przez Forda stawki na Ionity wynoszącej 0,31 euro/kWh. W Polsce będzie to zatem między 1,4 a 1,5 zł/kWh.
Całe nagranie (w języku niemieckim, ale nie trzeba go znać, żeby zrozumieć, co się dzieje 🙂 ):