Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Ford Mustang Mach-E. Następny elektryk wysysający akumulator 12 V i przechodzący w „Deep Sleep”

Ford Mustang Mach-E – tak jak i wszystkie inne elektryki – doładowuje akumulator 12 V z głównej baterii z wykorzystaniem przetwornicy. W teorii wszystko jest świetnie, w praktyce coś nie zagrało: Mach-E prawdopodobnie wstrzymuje proces ładowania, gdy samochód jest podłączony do gniazdka. Co może skończyć się pełną baterią i… martwym autem.

Ford Mustang Mach-E i choroby wieku dziecięcego

Mogłoby się wydawać, że skoro samochód elektryczny ma w podwoziu gigantyczną baterię, nie powinien mieć problemu z zasilaniem elektroniki pokładowej. Ale całość działa nieco inaczej: większość systemów czerpie energię z akumulatora 12 V, który w tle ładuje się z głównej baterii. Problem w tym, że elektronika pilnująca procesu uzupełniania energii również zasilana jest z akumulatora 12 V, więc gdy ten zbyt mocno się rozładuje, proces nie wystartuje.

W efekcie możemy mieć pełny akumulator trakcyjny (ten w podłodze) i samochód, który nie odpowiada na kluczyk, nie daje się uruchomić albo zgłasza różne dziwne błędy, bo akumulator 12 V daje niewystarczające napięcie.

Ford Mustang Mach-E jest kolejnym elektrykiem, w którym może dojść do takiej awarii. Jak zauważyli niektórzy jego nabywcy cytowani przez portal The Verge, problem pojawia się w najdziwniejszym możliwym momencie: gdy auto jest podłączone do gniazdka i się ładuje. Do uzupełniania energii zachęca sam producent, szczególnie w zimnym klimacie – i wygląda na to, że tenże producent „zapomniał” o uaktywnieniu wtedy przetwornicy ładującej akumulator 12 V.

Ford Mustang Mach-E. Akumulator samochodu znajduje się pod maską przodu, niedaleko lewego nadkola (c) Town and Country TV / YouTube

A kiedy akumulator 12 V jest bliski rozładowania, Mach-E przechodzi w tryb „Głębokiego Snu” (ang. Deep Sleep), o czym informuje aplikacja mobilna FordPass. Wygląda na to, że samochód da się obudzić dopiero wtedy, gdy akumulator 12 V wróci do świata żywych. Producent jest świadomy problemu, twierdzi, że błąd jest w oprogramowaniu kontrolera zespołu napędowego i dotyczy tylko modeli wyprodukowanych do 3 lutego 2021 roku.

Choć w teorii Mustang Mach-E powinien pozwalać na aktualizacje oprogramowania online, w tym przypadku… tak, zgadliście: konieczne jest dostarczenie samochodu do dealera i „podpięcie do komputera” w celu wgrania poprawki. Ma ona być dostępna online „w tym roku, tylko później”.

Akumulator 12 V elektrycznego Forda Mustanga znajduje się z przodu, za bagażnikiem. Sęk w tym, że rygiel odblokowywany jest elektrycznie, więc przy rozładowywanym akumulatorze go nie otworzymy. Na szczęście przewody pozwalające na zasilenie instalacji (i odblokowanie rygla) dostępne są pod klapką na przednim błotniku:

Zdjęcie otwierające: Ford Mustang Mach-E (c) Car Confections / YouTube

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version