Fordy Mustangi Mach-E XR – z większą baterią – produkowane w latach 2020-2022 mają problem z przegrzewającymi się stycznikami. Intensywna, dynamiczna jazda samochodem połączona z szybkimi ładowaniami może doprowadzić do zniekształcenia powierzchni kontaktowych, a przez to do uniemożliwienia zamknięcia stycznika lub, wręcz przeciwnie, do zespawania złączy. Nie ma ryzyka pożaru, jest natomiast ryzyko utraty mocy lub utraty możliwości skorzystania z samochodu przy następnym uruchomieniu.
Ford Mustang Mach-E produkowany jest w tylko jednej fabryce na świecie, więc skoro akcja serwisowa dotyczy 100 procent aut w Stanach Zjednoczonych, to na pewno obejmie też modele sprzedawane w Europie.
Fordy Mustangi Mach-E i akcja serwisowa ze stycznikami
Zgodnie z informacją podaną przez NHTSA, problem dotyczy wszystkich (100 procent) Fordów Mustangów Mach-E z większą baterią produkowanych między 27 maja 2020 roku a 24 maja 2022 roku. Kłopot pojawia się w części o nazwie Bussed Electrical Center (pol. Zszynowane Centrum Elektryczne?), czyli płytki, na której znajdują się styczniki decydujące o przepływie napięcia z- i do baterii.
Wnętrze pojemnika baterii Forda Mustanga Mach-E z widocznym BEC. Zdjęcie pokazuje mniejszą baterię, dlatego należy je uznać za ORIENTACYJNE, ponieważ nie jest jasne, czy w większej baterii zastosowano identyczne rozwiązanie (c) Weber Auto
Według publikowanych w internecie analiz zastosowane przez Forda złącza powinny dać sobie radę z natężeniami wynoszącymi około 350 amperów oraz chwilowe obciążenia ze szczytową mocą. Mogą się wtedy rozgrzewać do znacznych temperatur, ale do tego je zaprojektowano. Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy kierowca cały czas stara się stosować maksymalną moc (bardzo dynamiczna jazda, na granicy szaleństwa lub po prostu tor/wyścig) oraz uzupełnia energię na szybkiej ładowarce.
Objawy i akcja serwisowa
Uniemożliwienie zamknięcia się styczników i ich samoistne zespawanie biorące się z przegrzania i powstających ewentualnie łuków elektrycznych mają dokładnie odwrotne konsekwencje. Jeśli styczniki nie mogą się zamknąć podczas jazdy, samochód wyświetli żółtą kontrolkę klucza, nakaże kierowcy się bezpiecznie zatrzymać i… straci moc. Pozostałe systemy, w tym hamulce czy kierownica, będą funkcjonować normalnie.
Zgrzanie styków na stałe nie objawi się podczas normalnej jazdy. Dopiero po następnym wyłączeniu i włączeniu samochodu pojawi się kontrolka klucza, samochód wygeneruje kod problemu (ang. DTC) i uniemożliwi dalszą jazdę.
Kłopot z przegrzewaniem się styków próbowano naprawiać już raz w 2022 roku, gdy pojawiła się odpowiednia aktualizacja software’u, ale jeśli ktoś intensywnie eksploatował Mustanga Mach-E wcześniej, aktualizacja software’u mogła okazać się niewystarczająca. Problematyczną część przeprojektowano i wdrożono na produkcję 25 maja 2022 roku. Dziś rozwiązanie wiąże się z wizytą w serwisie oraz, prawdopodobnie, wymianą starej części na nową. W Stanach Zjednoczonych powiadamianie właścicieli Fordów ma się rozpocząć 30 października 2023 roku.
Szczegółową analizę akurat tego elementu można obejrzeć na kanale Weber Auto: