Komisja Europejska dopuściła do użytku mechanizm Ford BlueCruise, system jazdy półautonomicznej 2. poziomu, który pozwala na zdjęcie rąk z kierownicy, o ile tylko będziemy kontrolować drogę wzrokiem. W Europie zadziała on w 15 krajach na 133 000 kilometrach autostrad będących Niebieskimi Strefami (ang. Blue Zones). BlueCruise oferowany jest w nowych Fordach Mustangach Mach-E z rocznika modelowego 2024 w ramach testowego 90-dniowego bezpłatnego okresu próbnego.
Ford BlueCruise – autopilot pozwalający zdjąć ręce z kierownicy
Zacznijmy od drobnego wprowadzenia: olbrzymia większość samochodów elektrycznych wyposażana jest w autopiloty 2. poziomu o najróżniejszych nazwach (Tesla Autopilot, Travel Assist itd.), które należą do pakietu systemów wspomagania kierowcy o zbiorczej nazwie ADAS. Wymagają one, by kierowca nie tylko patrzył na drogę, ale też trzymał dłonie na kierownicy. Ich zdejmowanie nie jest dozwolone przez prawo, dlatego producenci zastrzegają, żeby tego nie robić. Wyjątkami są tutaj mechanizmy wyższego poziomu, które działają tylko na wybranych drogach w kilku krajach, np. Drive Pilot Mercedesa – jeśli pojawia się taka możliwość, samochód za każdym razem powinien czytelnie powiadomić o tym człowieka.
Ford BlueCruise też jest systemem 2. poziomu, ale uzyskał certyfikację do zdjęcia dłoni z kierownicy (ang. hands off, eyes on). Do niedawna był dostępny tylko w Zjednoczonym Królestwie, Niemczech i Hiszpanii, teraz można go aktywować na 133 000 kilometrach autostrad w 15 europejskich państwach, w tym w Polsce. Ford nie informuje o zasięgu Blue Zones w naszym kraju, na szczęście na brytyjskiej stronie Forda widoczna jest mapa obejmująca autostrady A2, A1, A3, A4, A6, A8, A18 (źródło). Dodajmy, że na koniec 2023 roku długość autostrad w Polsce wyniosła 1 849 kilometrów (i 200 metrów, jeśli mamy być precyzyjni; źródło).
Mechanizm Ford BlueCruise instalowany jest domyślnie w Fordach Mustangach Mach-E z rocznika modelowego 2024 i może być tam aktywowany za darmo na 90 dni, po czym wymaga uiszczenia opłaty w wysokości 17,99 funta miesięcznie. W Polsce byłby to odpowiednik 93,9 złotego miesięcznie (źródło). W Fordach Mustangach Mach-E z rocznika modelowego 2023 (MY23-MY23.75) konieczne będzie zainstalowanie aktualizacji software’u, w rocznikach modelowych 2021-2022 wymagany jest pakiet Tech Pack lub Tech Pack+ i oczekiwanie na przyszłą aktualizację oprogramowania (źródło). W Europie mechanizm BlueCruise nie jest oferowany z innymi modelami, dotyczy to też najnowszego Forda Capri.

Jeśli na danej drodze można włączyć system Ford BlueCruise, sylwetka samochodu na licznikach otoczona jest charakterystycznym „bąblem” zbudowanym z mniejszego okręgu z przodu i większego przy sylwetce pojazdu (c) Ford