Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Euro NCAP: Kia Niro – 4 gwiazdki, BMW i4 – 4 gwiazdki, chiński Ora Funky Cat – 5 na 5 gwiazdek. Ups

Wczoraj pisaliśmy, że Tesla Model Y otrzymała pięć gwiazdek w testach Euro NCAP zgarniając pierwsze miejsca w wielu kategoriach. Okazuje się, że inne elektryki nie miały tyle szczęścia. Kia Niro ma 4 na 5 gwiazdek, identyczny wynik osiągnęło BMW i4, 4 na 5 gwiazdek. Od obu aut bezpieczniejszy według Euro NCAP jest chiński Ora Funky Cat, który zdobył 5 na 5 gwiazdek.

Słabsze wyniki Euro NCAP to kary za brak niektórych systemów

Wielkim echem odbiły się testy zderzeniowe Renault Zoe, w których samochód zdobył zero gwiazdek na pięć możliwych. Nie, to nie oznacza, że każda kolizja w tym modelu zakończy się śmiercią lub kalectwem, lecz jest sygnałem, że producent zaoszczędził na pewnych systemach bezpieczeństwa, na przykład na bocznej kurtynie powietrznej.

Dużym zaskoczeniem są też 4 gwiazdki zarówno dla Kii Niro, jak też BMW i4. Dlaczego auta osiągnęły wynik gorszy od spodziewanego? Bo były testowane w 2022 roku i uznano, że nie powinno w nich brakować niektórych systemów bezpieczeństwa. W BMW i4 zabrakło mechanizmu wykrywania człowieka na miejscu kierowcy (!) i tylnej kanapie, auto w „marginalny” sposób radziło sobie z utrzymaniem pasa ruchu w nietypowych wypadkach oraz przetrąciło tylne koło roweru przypadkowego rowerzysty.

Elektryczne BMW nie ma też żadnych mocowań dla fotelików dziecięcych z przodu, więc nabywcom z trójką dzieci pozostaje skorzystanie z fotelików mocowanych pasami – ale samo bezpieczeństwo dzieci oceniono wysoko (87 procent, źródło).

W Kii Niro w stosunku do BMW i4 minimalnie lepiej oceniono bezpieczeństwo dorosłych (przód) i przechodniów, minimalnie gorzej bezpieczeństwo dzieci i systemy bezpieczeństwa. Auto nie zareagowało na inny pojazd przecinający ścieżkę jazdy (skręt w lewo), mechanizm rozpoznawania znaków nie spełnił wymagań Euro NCAP [częściowo potwierdzamy].

Tak samo jak BMW i4, Kia Niro przetrąciła tylne koło poprzecznie jadącego rowerzysty. Co gorsza, zaliczyła też zderzenie w tył wolno jadącego samochodu. Powyższe eksperymenty zakończyły się sukcesem dopiero przy pakiecie bezpieczeństwa Drive Wise, auto otrzymało z nim 5 gwiazdek. Eksperci z Euro NCAP pochwalili systemy kontroli szybkości i utrzymania pasa ruchu modelu (źródło):

Na tle obu tradycyjnych marek doskonale wypadł Ora Funky Cat, samochód chińskiej firmy Great Wall Motors, który prezentuje się gorzej od BMW i4 wyłącznie pod względem bezpieczeństwa dzieci na tylnej kanapie. Chyba więc kończą się czasy, gdy pojazdy produkowane w Państwie Środka oferowały poziom bezpieczeństwa zbliżony do motocykli… (raport TUTAJ).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version