Z informacji, które płyną do nas z różnych stron wynika, że choć nabór dokumentów o dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych wystartował 12 lipca, do wczoraj, 12 października, nie rozpatrzono ANI JEDNEGO wniosku. Ale po aktualizacji zestawu pytań i odpowiedzi („FAQ”) dziś popłynęły potwierdzenia, akceptacja ruszyła.
Dopłaty otrąbione jako sukces, piersi wypięte do orderów, ludzie czekali trzy miesiące
Spis treści
Wielu naszych Czytelników złożyło wniosek o dopłatę tuż po uruchomieniu programu „Mój elektryk”, natomiast do wczoraj, przez bite trzy miesiące, dokumenty „wisiały” w systemie bez jakiejkolwiek reakcji ze strony urzędników, choć były kompletne. Coś się ruszyło dopiero dziś, 13 października, wnioski właśnie zaczęły przechodzić pozytywną ocenę, sygnalizują nasi Czytelnicy. Podobnie było w programie „Zielony samochód” w 2020 roku, tam machina ruszyła po dwóch miesiącach głuchej ciszy.
Nieoficjalnie mówi się, że osoby fizyczne miały poczekać na firmy. Z nimi sytuacja jest nieco zagmatwana, ponieważ tutaj pieniędzy nie wypłaca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Organizacja podpisuje umowę z bankiem, który następnie podpisuje umowę z leasingodawcą, który w końcu może udzielić leasingu z uwzględnioną dopłatą – nie jest to zatem prosty akcept wniosku i zatwierdzenie przelewu.
Plotki: leasingi i nabór wniosków dla JDG/firm/organizacji możliwy w nadchodzących tygodniach
Dotychczas wiadomo było tylko o jednym banku, który zdecydował się być dysponentem środków z programu. To Bank Ochrony Środowiska, zarządzany zresztą przez NFOŚiGW. Ale słychać plotki, że do programu chce dołączyć kolejny bank oraz że są firmy leasingowe zainteresowane przystąpieniem do niego. Dystrybutorzy spodziewają się, że program dopłat dla firm/JDG może ruszyć do końca października lub na początku listopada 2021 roku. NFOŚiGW deklaruje „IV kwartał 2021 roku”, jednak w części poświęconej leasingom i najmowi dla osób fizycznych pojawia się nieco inna sugestia (źródło):
Dofinansowanie pozostałych wariantów nabycia samochodu takich jak: leasing konsumencki czy wynajem długoterminowy będzie możliwy w naborach ogłoszonych za kilka tygodni [podkreślenie red. www.elektrowoz.pl].
Nie da się uruchomić leasingu bez współpracy z leasingodawcą, istnieje zatem pewne prawdopodobieństwo, że te „kilka tygodni” dotyczy również przedsiębiorców, w tym jednoosobowych działalności gospodarczych. Podobne „za kilka tygodni” (ang. „in two weeks”) pojawia się także w pytaniu numer 18.
Dotychczasowe oferty wynajmu długoterminowego i leasingów „z dopłatami” to „budowanie bazy”
Na rynku pojawiły się już oferty leasingów i wynajmów długoterminowych dla firm „z dopłatą w ramach programu 'Mój elektryk'”. Dotychczas okazywało się jednak, że to promowane przez niektóre media działanie było „zbieraniem leadów” (gromadzeniem bazy klientów), ponieważ firmy leasingujące nie posiadały jeszcze ostatecznej oferty na samochody z dopłatami, tylko ją „planowały”, a już na pewno nie chciały podpisywać żadnych umów.
Dopłaty w ramach programu „Mój elektryk” dla osób fizycznych pozwalają na uzyskanie:
- 18 750 złotych dofinansowania na samochód kosztujący do 225 000 złotych,
- 27 000 złotych dofinansowania na samochód kosztujący dowolną kwotę, jeśli wnioskujący posiada Kartę Dużej Rodziny, tj. ma co najmniej trójkę dzieci.
Dopłaty w ramach programu „Mój elektryk” dla firm, organizacji, jednoosobowych działalności gospodarczych pozwolą na uzyskanie:
- 18 750 złotych dofinansowania na samochód kosztujący do 225 000 złotych [netto, 50 procent VAT, brutto, w zależności od formy rozliczeń],
- 27 000 złotych dofinansowania na samochód kosztujący do 225 000 złotych przy deklaracji rocznego przebiegu wynoszącego ponad 15 000 kilometrów,
- innych dofinansowań na jednoślady, trzy- i czterokołowce oraz auta dostawcze.
UWAGA, NFOŚiGW oficjalnie ostrzega, że w wypadku leasingów zakup samochodu przed startem naboru wniosków może wykluczyć wnioskodawcę z możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach programu „Mój elektryk” (pytanie nr 17, źródło). Zaznaczaliśmy to od początku: choć do ubiegania się o dopłatę kwalifikują się zakupy aut od 1 maja 2020 roku, przy leasingach sytuacja nie została jednoznacznie rozstrzygnięta.