Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał z Bankiem Ochrony Środowiska umowę dotyczącą dopłat do aut elektrycznych udzielanych w ramach leasingów. To pierwszy krok do tego, by firmy mogły skorzystać z 400 milionów złotych budżetu dofinansowań do samochodów zeroemisyjnych.
BOŚ pierwszym bankiem finansującym leasingodawców, dostanie 20 milionów do rozdzielenia
Schemat działania wygląda tak: NFOŚiGW podpisuje umowę z bankiem, który będzie zarządzał wyznaczonym budżetem. Następnie bank podpisuje umowę z pośrednikami-leasingodawcami. W ostatnim kroku leasingodawcy publikują oferty sprzedaży aut z uwzględnionymi już dopłatami, bo mają gwarancję, że bank sfinansuje im te rabaty-dopłaty (źródło).
Leasingodawcy mogą na przykład ogłaszać dostępność Tesli Model 3 LR „z tranzytu” w cenie obniżonej o kwotę dopłaty, 18 750 złotych. Albo zareklamować się z Renault Zoe. Albo po prostu zachęcić leasingobiorcę (=firmy, JDG, instytucje) do złożenia wniosku online z adnotacją o interesującym go samochodzie. Po uzgodnieniu warunków dochodzi do podpisania umowy – i gotowe.
W ramach budżetu dopłat do samochodów elektrycznych dla firm jest do wydania 400 milionów złotych w latach 2021-2026, pozostałe 100 milionów złotych przeznaczono dla osób fizycznych. Leasing dla firm obejmuje nie tylko auta osobowe, ale też jednoślady, trój- i czterokołowce, a także auta dostawcze (kategorie od L1e do L7e, M1 i N1). Przedmiotem umowy mogą być samochody fabrycznie nowe.
Przy leasingach udzielanych firmom i instytucjom maksymalna cena zakupu osobowego samochodu elektrycznego wynosi odpowiednio:
- podatnik VAT, który chce wykorzystywać auto WYŁĄCZNIE w firmie/do prowadzenia działalności ma próg 225 tysięcy złotych netto,
- podatnik VAT, który chce wykorzystywać samochód w firmie ORAZ prywatnie ma próg w wysokości 201 793 zł netto / 248 206 zł brutto (choć Artur Lorkowski z NFOŚiGW twierdzi, że jest to 211 tysięcy złotych netto),
- organizacja niebędąca podatnikiem VAT ma próg ustawiony na kwocie 225 tysięcy złotych brutto.
Trzeba pamiętać, że leasingobiorcą jest najczęściej taka lub inna forma działalności gospodarczej czy instytucjonalnej, a więc podmiot, który nie może otrzymać Karty Dużej Rodziny. Bo firma czy parafia nie może mieć dzieci. Dlatego NIE należy zakładać, że w ramach leasingów na firmy będzie można skorzystać z wyższego limitu na Kartę Dużej Rodziny.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: cieszymy się, że coś drgnęło w tej materii, ale warto pamiętać, że powyższe „podpisanie umowy” ma charakter raczej marketingowy, symboliczny. BOŚ jest w 58 procent kontrolowany przez NFOŚiGW.