Regularnie wraca do nas pytanie, czy dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm będą uwzględniały cenę netto czy brutto auta. Wydaje nam się, że udzieliliśmy już parokrotnie odpowiedzi na to pytanie, ale powtórzmy jeszcze raz: dla podatników VAT będzie to cena netto. Napisano to wprost.
Dopłaty do aut elektrycznych dla firm z ceną zakupu
Spis treści
Zacytujmy najpierw komunikat widoczny na stronach rządowych, widać go też na otwarciu artykułu (źródło):
- M1 – wysokość dofinansowania do 18 750 zł (możliwość zwiększenia wysokości dofinansowania do 27 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 15 000 km), maksymalna cena zakupu pojazdu to 225 000 zł;
- M2, M3, N1 – wysokość dofinansowania do 20% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 000 zł (możliwość zwiększenia wysokości dofinansowania do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 70 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 000 km);
- L1e-L7e – wysokość dofinansowania do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4 000 zł.
W części poświęconej samochodom osobowym (kategoria M1) mówi się o „maksymalnej cenie zakupu pojazdu wynoszącej 225 000 złotych”. Cena zakupu to precyzyjny termin informujący o cenie, jaką firma czy organizacja faktycznie płaci za pojazd. Podatnicy VAT, którzy odliczają VAT od samochodu, zobaczą tutaj cenę netto. Jednoosobowe działalności gospodarcze, które chcą odliczyć połowę VAT-u, zobaczą tutaj cenę z odliczoną połową VAT-u. Parafie niezarejestrowane jako podatnicy VAT jako cenę zakupu będą musiały uznać cenę brutto – i tak dalej.
Czyli 225 tys. zł netto czy brutto, bo nie rozumiem?
W skrócie:
- podatnik VAT, który chce wykorzystywać auto WYŁĄCZNIE w firmie/do prowadzenia działalności ma próg 225 tysięcy złotych netto,
- podatnik VAT, który chce wykorzystywać samochód w firmie ORAZ prywatnie ma próg w wysokości 201 793 zł netto / 248 206 zł brutto (choć Artur Lorkowski z NFOŚiGW twierdzi, że jest to 211 tysięcy złotych netto),
- organizacja niebędąca podatnikiem VAT ma próg ustawiony na kwocie 225 tysięcy złotych brutto.
Dofinansowanie do samochodu elektrycznego wynosi do 18 750 złotych, lecz właściciele wykorzystujący auta w działalności gospodarczej raczej nie powinni mieć problemów, by odzyskać nawet 27 000 złotych.

Dwa elektryczne BMW. BMW iX – cena od 357 900 zł – do programu dopłat na pewno się nie zakwalifikuje, BMW i4 – cena od 245 200 zł – ma szansę w najbardziej podstawowej konfiguracji (c) BMW
Masz JDG? Dwa ostrzeżenia
Właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych muszą pamiętać o dwóch istotnych aspektach naboru wniosków o dopłaty dla firm. Po pierwsze nie powinni się oni ubiegać o dopłatę w programie „Mój elektryk” NFOŚiGW dla osób fizycznych, co wynika jasno z przeznaczenia programu („…przez osoby fizyczne”) oraz konieczności złożenia trzech oświadczeń (źródło):
8. Oświadczam, że zakupiony w ramach przedsięwzięcia Pojazd nie będzie w okresie obowiązywania umowy o dofinansowanie wykorzystywany do celów wykonywania działalności gospodarczej.
9. Oświadczam, że zakupiony w ramach przedsięwzięcia Pojazd nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
11. Oświadczam, że podatek od towarów i usług (VAT) jest faktycznie i ostatecznie ponoszony przeze mnie (Wnioskodawca) i Współwłaścicieli (jeśli występują). Wnioskodawca i Współwłaściciele nie mają prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Po drugie: to, że program naboru wniosków w programie „Mój elektryk” dotyczy aut zakupionych od maja 2020 roku, NIE OZNACZA, że identyczne warunki zostaną ogłoszone dla firm. Innymi słowy: zakup samochodu przed ogłoszeniem programu może (choć nie musi) oznaczać, że firma nie będzie mogła ubiegać się o dopłatę.
Program dopłat do aut elektrycznych dla firm i instytucji ma zostać ogłoszony w sierpniu-wrześniu 2021 roku.

Nissan Leaf, jeden z samochodów elektrycznych, który bez problemu zmieści się w programie dopłat. Również w wersji e+, z większą baterią (c) Nissan