Opublikowaliśmy kilka dni temu omówienie nowego dokumentu, który pojawił się w Rządowym Centrum Legislacji, a który dotyczył kwestii dopłat do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych. Spowodowało to spore zamieszanie, bo uznano, że dokument dotyczy też firm. Wyjaśnijmy.

Dopłaty do samochodów elektrycznych = dwa różne projekty, osobny dla osób fizycznych, osobny dla firm

Wspomniany przez nas artykuł omawiający rozporządzenie dla osób fizycznych znajduje się poniżej (link), natomiast cały proces w Rządowym Centrum Legislacji znajduje się TUTAJ.

> Dopłaty do samochodów elektrycznych: akceptacja wniosku PRZED zakupem, 125 tys. BRUTTO, tylko jeden samochód

Czego nie dotyczy powyższy dokument? Otóż NIE dotyczy on:

  • firm,
  • jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG),
  • organizacji,
  • instytucji.

Projekt rozporządzenia dotyczący dopłat do samochodów elektrycznych dla firm i organizacji to zupełnie osobny projekt. Prace nad projektem dotyczących firm i organizacji rozpoczęto 14 lutego (patrz TUTAJ, data na górze), tymczasem projekt dotyczący osób fizycznych ruszył dopiero 15 lipca (patrz TUTAJ). I to właśnie w tym ostatnim procesie pojawiła się październikowa aktualizacja.

Podkreślmy: dopłaty dla firm i dopłaty dla osób fizycznych to dwa osobne, zupełnie różne projekty.

Co zatem dalej z dopłatami do elektryków dla firm?

I tutaj kwestia robi się zagadkowa. Otóż 30 września 2019 roku Ministerstwo Energii ogłosiło, że (źródło):

Minister Krzysztof Tchórzewski podpisał 30 września 2019 r. dwa rozporządzenia wykonawcze Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. – „Zależy nam na zdrowiu ludzi i czystym powietrzu, dlatego zakres wsparcia obejmuje zarówno budujących punkty ładowania, jak i kupujących samochody elektryczne [podkreślenie redakcji www.elektrowoz.pl]” – podkreślił minister energii.

Skoro prace nad rozporządzeniem dla osób fizycznych nadal się toczą (patrz link na górze), to znaczy, że minister energii podpisał już rozporządzenie w sprawie dopłat dla firm, instytucji, organizacji? Z powyższego komunikatu to właśnie wynika.

> Sejm przegłosował niższą akcyzę na stare hybrydy i hybrydy plug-in z większymi silnikami. Outlander PHEV wróci do Polski?

Ministerstwo Energii utrzymuje, że Akty prawne zostały przekazane do podpisania przez Ministra Finansów, Ministra Środowiska, Ministra Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co oznacza, że oczekiwane przez nas rozporządzenie oczekuje gdzieś w innym ministerstwie. W którym? Nie znaleźliśmy tej informacji w Rządowym Centrum Legislacji, ale roześlemy pytanie do wszystkich wspomnianych ministerstw.

Dopłaty do aut elektrycznych dla firm, jednoosobowych działalności, instytucji

A jakie byłyby warunki uzyskania dopłat do samochodów/pojazdów/autobusów elektrycznych dla firm i organizacji? Najważniejsze:

  • próg cenowy to 125 000 złotych netto dla podatników VAT (kwota staje się kwotą brutto dla osób niebędących podatnikami VAT),
  • powyższy próg dotyczy WYŁĄCZNIE elektrycznych samochodów osobowych, a nie dotyczy autobusów, ciężarówek czy pojazdów na wodór – tam progi są inne,
  • maksymalna kwota dopłaty to 36 000 złotych lub 30 procent ceny – ale po raz kolejny należy zastrzec, że ten próg dotyczy wyłącznie samochodów elektrycznych,
  • w dopłatach uwzględniono nie tylko samochody elektryczne, ale też wspomniane autobusy czy skutery (motocykle).

Dość szczegółowo wszystkie warunki opisywaliśmy tutaj:

> Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019: do 36 000 zł dla samochodu, do 5 000 zł dla motocykla/motoroweru

> Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm – limit 125 000 zł to kwota netto, próg TYLKO dla osobowych [akt.]

Jeśli nie wiemy, o jakim projekcie rozporządzenia czytamy, zawsze warto zwrócić uwagę na kwotę (osoby fizyczne: do 37 500 zł, firmy/instytucje: do 36 000 zł) oraz na pojazdy (osoby fizyczne: tylko samochody elektryczne, firmy/instytucje: samochody elektryczne, na wodór, autobusy, pojazdy na CNG itd.).

Oczywiście należy pamiętać, że wszystko wskazuje na to, że treść tych dokumentów i opisywane warunki nie są warunkami ostatecznymi. Wszystko może się zmienić.

Szczegółowy projekt rozporządzenia dla firm znajduje się TUTAJ (plik PDF), ale jako że prace nad nim trwają, nic nie jest ostateczne.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]