Członkowie Klubu Właścicieli Tesli z Saskatchewan podzielili się możliwym wyjaśnieniem problemu braku ogrzewania w Teslach Model 3/Y z pompami ciepła. Twierdzą, że są w stałym kontakcie z inżynierami Tesli z Fremont i Alaski (Stany Zjednoczone), którzy doszli do wniosku, że awaria powodowana jest przez blokującą się klapkę na przodzie auta.
Problem z ogrzewaniem w Tesli Model 3/Y, gdy jest mróz? Będzie aktualizacja software’u
Jak wynika z długiego wątku na Twitterze, pompa ciepła w Teslach Model 3/Y została na tyle sprytnie zaprojektowana, że może działać poprawnie (tj. grzać) nawet przy temperaturach niższych niż -30 stopni Celsjusza. Wszystko dzięki temu, że zastosowano w niej dwa obiegi czynnika chłodniczego [choć trudno ocenić, czy to aż taka rewolucja]. W każdym razie: to nie pompa ciepła powoduje problemy.
Błędy generuje klapka regulująca szerokość strumienia powietrza, która znajduje się na przodzie auta. Gdy zamarznie ona w pozycji otwartej, chłodnica z czynnikiem owiewana jest zimnym powietrzem i przez to pompa ciepła nie jest w stanie uzyskać odpowiedniej temperatury. Zimne powietrze trafia też do czujnika i elektronika uznaje, że system ogrzewania/chłodzenia nie działa poprawnie – decyduje się więc na wyświetlenie błędu i zatrzymanie kompresora.
W tej chwili trwają prace nad aktualizacją oprogramowania, która ma błyskawicznie rozwiązać problem. Nie wiadomo, kiedy zostanie udostępniona, natomiast kwestię potraktowano priorytetowo (źródło). Jeśli u kogokolwiek pojawia się błąd, powinien przede wszystkim sprawdzić wlot powietrza, czy coś go nie zablokowało w pozycji otwartej. Na mrozie klapki powinny być raczej zamknięte, chyba że jeździmy naprawdę intensywnie.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: powyższy opis wyjaśnia problemy przy śniegu, lodzie, mrozach, natomiast nie tłumaczy, dlaczego podobne awarie zdarzają się też przy temperaturach powyżej 0 stopni Celsjusza. Istnieje jednak nadzieja, że w aktualizacji pojawi się jakieś logiczne rozwiązanie problemu albo przynajmniej podpowiedź w rodzaju „Sprawdź, czy przypadkiem nie doszło do zablokowania klapek w dolnej części przodu”.
Zdjęcie otwierające: przód Tesli Model 3 z zaznaczonym wlotem powietrza, gdzie w przybliżeniu znajdują się problematyczne klapki.