Kto przyjrzał się uważnie gniazdu Typu 2 lub CCS2 (Combo 2), zauważył, że jeden z górnych pinów, konkretniej: cienki prawy górny pin, jest schowany bardziej niż pozostałe. To nie błąd ani uszkodzenie gniazda, zagłębienie pina CP sprawia, że samochód i ładowarka wiedzą, że pozostałe styki dotykają się już dużymi powierzchniami i nie ma ryzyka lokalnego przegrzania gniazda lub wtyku. To proste inżynieryjne zabezpieczenie może jednak powodować problemy.
Górne piny w gnieździe Typu 2/CCS2
Dwa górne piny w gnieździe Typu 2 to PP (po lewej) i CP (po prawej, schowany). PP oznacza proximity pilot (pol. prowadnik zbliżeniowy?) i odpowiada za komunikację w trakcie wkładania wtyczki do gniazda. Styk CP (control pilot, pol. prowadnik kontrolny?) prowadzi komunikację już po włożeniu wtyczki do gniazda. Schowano go, żeby załączał się dopiero wtedy, gdy pozostałe obwody są już zamknięte w taki sposób, że nawet przyłożenie do nich dużej mocy nie powinno zrobić im krzywdy, na przykład przegrzać.

Schowany prawy pin w górnej części portu ładowania Nissana Ariya. Zwróć też uwagę na brak pinów w dolnej części gniazda Typu 2. Ten samochód ma jednofazową ładowarkę pokładową. Jeśli korzystasz ze słupków ładowania, unikaj takich modeli. Wybieraj auta z trzyfazowymi ładowarkami, które w gnieździe Typu 2 mają wszystkie piny – patrz choćby zdjęcie otwierające TUTAJ
Ale takie umiejscowienie pinów odpowiadających za komunikację może powodować problemy. Kable CCS2, szczególnie te odpowiadające za wysokie moce, są duże, grube i ciężkie. Kiedy port ładowania znajduje się na boku, kabel dosłownie wisi na gniazdku, zapiera się na stykach DC (duże, na dole), a odsuwa od pinów komunikacyjnych. Ten CP jest najkrótszy, jego powierzchnia styku jest najmniejsza, więc wystarczy, że wtyk jest zużyty albo lekko zaśniedziały, a pojawia się ryzyko problemów z ładowaniem.
Jeśli w naszym samochodzie rozpoczęcie procesu ładowania trwa bardzo długo lub operacja jest zrywana na początku, spróbujmy przytrzymać wtyczkę ręką. Czasem pomaga dociśnięcie jej w dół, niekiedy działa operacja przeciwna, parcie do góry w prawo, żeby zwiększyć powierzchnię styku na pinie CP. Problemy pojawiały się najczęściej we wczesnych generacjach Audi e-tron (dziś: Audi Q8 e-tron).