Na grupie Nissan Leaf Owners Group pojawił się wykres degradacji pojemności baterii sporządzony przez właściciela Nissana Leafa (2012) 24 kWh użytkowanego w stanie Mississippi. Samochód ma w tej chwili nieco poniżej 71 tysięcy kilometrów przebiegu.

Degradacja baterii Leafa w gorącym klimacie

Właściciel auta mieszka w stanie Mississippi, czyli ma do czynienia z klimatem wilgotnym, subtropikalnym, ze średnią temperaturą w lipcu wynoszącą ponad 25 stopni Celsjusza. Do pracy ma zaledwie około 16 kilometrów w jedną stronę.

Starał się robić wszystko, żeby nie przegrzewać baterii i zapobiec jej degradacji. Kiedy samochód był nowy, programował start ładowania na godzinę 22 i uzupełniał baterię do 80 procent. Po 4 godzinach od zakończenia procesu, gdy bateria nieco się schłodziła, „dobijał” do 100 procent.

Kiedy pojemność baterii spadła, przestał się aż tak troszczyć i ładował zawsze do 100 procent. Nigdy nie skorzystał z szybkiej ładowarki.

> Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce 2018: 1) Nissan Leaf …długo nic… 2) BMW i3

Przy pierwszym podłączeniu LeafSpyPro w styczniu 2014 roku, bateria miała około 58,5 Ah, co przekłada się na około 21 kWh pojemności dostępnej dla użytkownika. Utrata pierwszego prostokącika pojemności baterii nastąpiła we wrześniu/październiku 2014 roku (55,35 Ah, czyli około 19,9 kWh). Kolejne następowały:

  • drugi prostokącik: marzec/kwiecień 2016 – 51,67 Ah, czyli około 18,6 kWh,
  • trzeci prostokącik: marzec/kwiecień 2017 – 47,18 Ah, czyli około 17 kWh,
  • czwarty prostokącik: kwiecień 2018 – 43,34 Ah, czyli około 15,6 kW.

Zniknięcie czwartego prostokącika sprawia, że auto kwalifikuje się do wymiany baterii na gwarancji. Nissan Leaf miał wtedy około 74 kilometry zasięgu na jednym ładowaniu.

Dodajmy, że taka degradacja baterii jest niezwykle mało prawdopodobna w Polsce. Raczej nie dotyczy ona również samochodów, które posiadają system aktywnego chłodzenia baterii – a więc praktycznie wszystkich oprócz Nissana Leafa, VW e-Golfa i VW e-Up.

Źródło: (c) John Trower / Nissan Leaf Owners Group USA/English

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]