Czy odlewy w Tesli Model Y będzie można naprawiać, gdy ulegną uszkodzeniu? Pytaliśmy o to już eksperta od metalurgii, swój podręcznik opublikowała też Tesla. Odpowiedź wygląda dokładnie tak, jak przewidywał nasz Czytelnik: generalnie naprawy są możliwe, ale w ograniczonym zakresie. Są też takie miejsca, które mogą być naprawiane tylko po opinii specjalisty, który oczywiście może zawyrokować, że problem jest na tyle poważny, że samochód nadaje się na złom.
Przedni odlew w Tesli Model Y – co można naprawiać, czego nie można
Kolor zielony oznacza miejsca, które wytrzymają spawanie uszkodzeń o długości do maksymalnie 50 milimetrów. Powyżej 50 milimetrów konieczny jest kontakt z ekspertami z Tesli. W miejscach żółtych naprawiane uszkodzenia mogą mieć maksymalnie 30-50 mm długości, ale wymagają oceny eksperta. Miejsca oznaczone na pomarańczowo i czerwono wymagają badania wykonanego przez specjalistów Tesli, przy czym uszkodzenie na obszarze czerwonym może prowadzić do spisania samochodu na straty. Trudno się dziwić, mamy tam podłużnice chroniące kabinę (strefa zgniotu) oraz obszary, na których wspiera się całe nadwozie (źródło).
To nie wszystko. Obszary pomarańczowe pozwalają na spawanie uszkodzenia do 30 milimetrów i wymagają zastosowania dodatkowej płyty wzmacniającej, która ma swój własny numer części (1076938-E0-B). Płyta nie jest wspawywana, lecz wklejana we właściwym miejscu. Na obszarach czerwonych nie jest dozwolone żadne spawanie.
W przypadku wygięć/wgnieceń w strefach zielonych, żółtych i pomarańczowych dozwolone jest ich prostowanie na zimno. Po prostowaniu muszą one być w zakresie do 1,5 milimetra odchyłu w stosunku do oryginału. Rozgrzewanie jest zakazane, bo zmienia strukturę i wytrzymałość metalu. Fragmenty uszkodzonego ożebrowania mogą zostać zastąpione zamiennikami, które są wkręcane w odlew.
Podsumowując: naprawy możliwe są głównie na tych obszarach, które nie przenoszą największych obciążeń lub nie są kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa. Gdy dochodzi do uszkodzenia podłużnic (ich zakończenia to prostokąty w dolnej części odlewu), Tesla Model Y z odlewem może trafić na złom. Dokładnie to samo zresztą powinno spotkać jakikolwiek inny samochód, niezależnie od rodzaju napędu.