W internecie pojawiły się raporty o rdzy na Cybertrucku, które oparto na czyimś zapewnieniu, bez jednego choćby zdjęcia ognisk korozji. Temat skomentował główny inżynier Tesli ds. Cybertrucka. Ujawnił, że nadwozie elektrycznego pickupa wykonane jest ze stali nierdzewnej o wyższej odporności na rdzę niż stal „klasy morskiej” domieszkowana molibdenem, SAE 316L.
Metal z nadwozia Cybertrucka nadawałby się też do implantów medycznych
Inżynier posłużył się wskaźnikiem PREN, odporności na korozję, który w Cybertrucku ma być wyższy niż w wypadku stopów SAE 316L, „klasy morskiej”. Z opisu w Wikipedii wynika, że sama „klasa morska” jest pojęciem dość nieprecyzyjnym oraz że stal SAE 316L może być stosowana „blisko brzegu”. Oprócz żelaza stopy SAE 316L zawierają chrom, nikiel, molibden i są wykorzystywane w przemyśle chemicznym, petrochemicznym, farmaceutycznym, podczas obróbki żywności, w zegarkach do nurkowania czy implantach medycznym. Ich wskaźnik PREN to 23-31 (źródło), zatem w Cybertrucku powinien być on wyższy.
Stal o tak wysokich stopniach odporności na rdzę może w surowym morskim klimacie pokrywać się rdzawym nalotem (ang. tea staining). To częściowe utlenianie się wierzchniej warstwy metalu, efekt kosmetyczny, bez wpływu na głębsze warstwy stali. Takie naloty można usuwać z pomocą odpowiednich środków czyszczących. Oczywiście przy odpowiednio długiej ekspozycji (dziesiątki lat) każda stal ulegnie stopniowej korozji.
A lot of MSM coverage about rust. None show actual photos, usually a good indicator to question the accuracy. Side by side with a painted vehicle, this is surface contamination.
Tesla SS actually has a PREN value (resistance to pitting corrosion) higher than 316L „marine grade” pic.twitter.com/sxZNl8wfzL
— Wes (@wmorrill3) February 20, 2024
Osoby, które chcą zabezpieczyć nadwozie samochodu, mogą okleić je na własną rękę lub zamówić odpowiednie oklejenie w Tesli. U producenta kosztuje ono kilka tysięcy dolarów, do wyboru jest pięć barw, m.in. różowe złoto i ciemny błękit. Tymczasem niektórzy nie boją się ani wody, ani rdzy, i eksperymentują z brodzeniem Cybertruckiem – według deklaracji producenta, pickup może przejeżdżać przez wodę o głębokości do 79 cm, wymaga jednak wtedy przygotowań, w tym wypełnienia baterii powietrzem pod ciśnieniem (odbywa się automatycznie).