Chiński instytut Dongchedi („Cesarz samochodów”) przeprowadził test wjazdu pod naczepę z szybkością 56 km/h. Z 29 modeli dostępnych na chińskim rynku tylko jedno auto – Tesla Model 3 – zachowała się „doskonale” i uzyskała ocenę „Dobrą” zarówno dla kierowcy, jak też pasażera. Dodajmy, że to pasażer był w części samochodu wtłaczanej pod naczepę.
Wjazd po samochód ciężarowy. Jeden ze gorszych rodzajów wypadków
Legislatorzy w różnych częściach świata wiedzą, że kierowcom samochodów osobowych zdarza się uderzać w naczepy, co powoduje wtłoczenie auta pod skrzynię ładunkową i śmierć w strasznych okolicznościach. Mimo tego Amerykanie jeszcze nie wpadli na pomysł, że naczepy powinny być wyposażane w obowiązkowe listwy wytrzymujące działanie dużych sił. W połączeniu ze „sprawdźmy, czy Autopilot sobie poradzi” doprowadziło to prawdopodobnie do co najmniej jednej śmierci amerykańskiego kierowcy:
Europa i Chiny zabezpieczają swoje ciężarówki, jednak przy większych – nawet miejskich – szybkościach listwy się łamią i auto osobowe zostaje wtłoczone pod naczepę. Tesla Model 3 była badana jako 27., po Xiaomi SU7, przed Volvo S60. Model 3 zrobił wrażenie na przedstawicielach Dongchedi już na pierwszy rzut oka. Stwierdzili, że samochód wypadł „całkiem nieźle” (Google Translate). Użycie ultrawytrzymałej stali – to standard we wszystkich nowoczesnych samochodach – spowodowało, że klatka kabiny przygniotła auto do ziemi, ale pozostawiła przestrzeń na głowę pasażera.
$TSLA
Tesla Model 3 56km/h 30% overlapping drilling truck crash test results, get a ‘G excellent rating.’– Check out the safety of the Model 3! 懂车帝 conducted a crash experiment with 30 of the latest vehicles. pic.twitter.com/at8T7JTWq0
— Tsla Chan (@Tslachan) November 2, 2024
W efekcie po takim wypadku i kierowca, i pasażer Tesli Model 3 siedzący z przodu po prawej stronie mogą wysiąść z samochodu bez szwanku lub tylko z zadrapaniami. A jest to ważny fotel, zwykle zajmuje go żona/mąż, dziecko, rodzic, najlepsza koleżanka. Tesla Model 3 była jedynym autem, która zyskała notę G („Doskonale”) za kompletną ochronę ludzi (wszystkie noty na zielono), była też jednym z trzech modeli, który uratował głowę pasażera. Dwa pozostałe to Hyundai Elantra i Mercedes G-klasy (źródło):