Niesamowity ranking Euro NCAP za rok 2022. Organizacja wybrała samochody, które w swoich klasach osiągały najlepsze wyniki w testach bezpieczeństwa. Okazało się, że właściwie zawsze elektryk wypadał lepiej niż auta spalinowe. Liderzy to dwa auta Tesli (Model S, Model Y), dwa modele pochodzące z Chin (Ora Funky Cat, Wey Coffee 01, jedyna hybryda plug-in w zestawieniu) oraz Hyundai Ioniq 6. Europejskie i japońskie marki zostały z tyłu.
Ranking Euro NCAP – najbezpieczniejsze samochody roku 2022
Podwójnym zwycięzcą jest Tesla Model S, która wygrała zestawienie Najlepsza w swojej klasie oraz Najlepsza wśród aut elektrycznych. Drugie auto amerykańskiego producenta, Tesla Model Y, wygrała w dość amerykańsko brzmiącym rankingu Mały off-roader (Małe auto „terenowe”). Wśród Modeli rodzinnych (klasa D) najlepszy okazał się Hyundai Ioniq 6. Nietypowa Ora Funky Cat (zdjęcie poniżej) zwyciężyła w kategorii Kompaktów a hybrydowy plug-in Wey Coffee 01 został liderem zestawienia Dużych off-roaderów (źródło).
W najnowszych badaniach Euro NCAP ważna jest zarówno konstrukcja pojazdów, która musi gwarantować ludziom bezpieczeństwo, jak też obecność elektroniki wspierającej kierowcę w podbramkowych decyzjach. Samochody, które wypadały świetnie konstrukcyjnie, nie zawsze radziły sobie z wystarczająco szybkim podejmowaniem decyzji, co mogło mieć fatalne skutki na drodze:
W zapewnieniu bezpieczeństwa osobom znajdującym się w kabinie dużą rolę odgrywa zamontowana w podłodze bateria. Podwozie od zawsze było najmocniejszą częścią pojazdów, więc firmy dwoiły się i troiły, żeby przenieść nań jak największą część uderzenia. Przy autach elektrycznych problem rozwiązuje się samoistnie, bo pojemniki akumulatorów mają co najmniej kilkanaście centymetrów grubości i znajduje się tuż pod kabiną – na wysokości, na której zwykle dochodzi do zderzenia.
W efekcie gruba, wytrzymała obudowa bierze na siebie sporą część impetu, a ludzie wychodzą z samochodów bez szwanku. Tak mogło być też w wypadku w Kalifornii (Stany Zjednoczone), gdzie Tesla Model Y spadła ze skarby o wysokości 76 metrów. Ratownicy byli zaskoczeni, że wszyscy przeżyli, bo, jak sami mówili, w tym miejscu przyjeżdżali zawsze tylko stwierdzać zgon.
Nota od redakcji Elektrowozu: to że wybrane modele są najbezpieczniejsze, nie oznacza, że pozostałe nie gwarantują bezpieczeństwa. Po prostu wymienione samochody okazały się najlepsze według Euro NCAP, reszta mogła być „tylko” dobra lub bardzo dobra.