BMW pochwaliło się, że wraz z Pirelli stworzyło oponę zimową do BMW i7, która w porównaniu do „standardowej opony zimowej” może zwiększać zasięg samochodu o maksymalnie 50 jednostek WLTP, do około 43 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Wszystko za sprawą odpowiedniego bieżnika i mieszanek, które obniżają opory toczenia na śniegu i mokrym, zimnym asfalcie. Cała opowieść brzmi, jak wyprodukowanie opony wielosezonowej i nazwanie jej „zimową”.

Aktualizacja 2024/06/10, godz. 18.31: Czytelnicy słusznie zwracali w komentarzach na sformułowania zbytnio upraszczające temat. Skorygowaliśmy tekst, zagadnienie zostawiamy jako ciekawe do omówienia w osobnym artykule. Dzięki!

Nowa opona Pirelli P Zero Winter 2

Bieżnik w oponach zimowych został zaprojektowany w taki sposób, by wgryzać się w leżący na podłożu śnieg i w ten sposób zapewniać samochodowi przyczepność. Mieszanka gumowa na obwodzie jest pocięta gęsto, cięcia bywają faliste, żeby zwiększyć powierzchnię kontaktu opony ze podłożem. Cienkie lamele, nawet wykonane z twardej gumy, ugną się szybciej i przylgną na większej powierzchni niż duże płaskie „klocki”, które widzimy w oponach letnich. Efektem są wyższe opory toczenia, które mogą przełożyć się na gorszy zasięg.

Komunikacja BMW w przypadku nowej opony Pirelli P Zero Winter 2 jest bardzo umiejętnie skonstruowana, żeby przypadkiem nie powiedzieć za dużo. Kluczowy fragment brzmi tak (źródło):

Opór toczenia opory opisuje siłę wymaganą do ruchu tocznego, co bezpośrednio wpływa na zasięg samochodu. Nowa 20-calowa opona opracowana we współpracy z Pirelli kompensuje te wady, co daje efekt w postaci zwiększenia zasięgu elektrycznego BMW i7 o nawet 50 kilometrów.

„Kompensowanie” da się wykonać w tylko jeden sposób: zmniejszając opory toczenia. Pirelli P Zero Winter 2 ma opory toczenia klasy A w europejskiej klasyfikacji, czyli niskie. Niskie opory toczenia to synonim gorszej przyczepności, bo albo opona lepiej chwyta się nawierzchni (ale ma wyższe opory toczenia), albo też trzyma się jej gorzej. W oponach zimowych można obniżyć opory toczenia zmniejszając liczbę lub powierzchnię lameli, stosując część bieżnika z opon letnich – tworząc w ten sposób opony wielosezonowe.

Oczywiście zmniejszanie oporów toczenia nie oznacza, że opony stają się mniej bezpieczne przy typowej eksploatacji. Producent mógł je zaprojektować w taki sposób, by podczas ewentualnych uślizgów (szczególnie: bocznych) gwarantowały one przyczepność identyczną, jak „standardowe opony zimowe”. Nowy produkt Pirelli będzie dostępny w sprzedaży od sierpnia 2024 roku, w II połowie 2024 roku ma się pojawić w BMW X3.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: